En toen belde de energieleverancier…

3 min leestijd

Goedenavond met EnergieDirect. U bent vroeger klant bij ons geweest en we willen u graag terug. Heeft u even tijd voor me?‘ Geweldige inleiding, want ik was direct geïnteresseerd en blij. En omdat ik tot de 15 tot 20% van de Nederlanders behoor die geregeld overstapt van energieleverancier, wilde ik ook wel even tijd vrijmaken.

Besparen overstappen energieleverancier; debudgetman.nl

Onze kosten voor energie

Ik ben, zoals wel meer bloggers over financiën, gek op Excel en lijstjes. Er is in mijn administratie dus ook een lijstje met ons jaarlijks verbruik en de gemiddelde maandelijkse kosten. We wonen nu ruim 8 jaar in ons huidige huis en in die jaren is de energierekening gedaald van €177,- per maand naar €118,- nu.

Dat komt natuurlijk niet alleen door overstappen. We hebben onze woning goed geïsoleerd, voor zover dat gaat met een huis van bijna 100 jaar oud. Verder liggen er wat zonnepanelen die voor ongeveer 50% van de elektriciteit zorgen. En in de winter produceer ik nog wat fijnstof en roet met m’n houtkachel…heerlijk!

Maar een deel van de besparing komt ook echt uit het geregeld overstappen. Dat blijkt iedere keer wanneer mijn energiecontract afloopt. Het verlengingsvoorstel is telkens een stuk minder interessant dan het contract waarmee ik binnen gelokt ben. Het loont dus om van de ene ‘lok-premie’ naar de volgende te shoppen.

Overstappen naar een andere energieleverancier?

Op dit moment heb ik een meerjarig contract bij de vrienden van Greenchoice.
Daar was ik in 2015 al klant geweest maar ik heb ze in 2016 schaamteloos in de steek gelaten door klant te worden bij EnergieDirect. Vervolgens ben ik in 2017 weer naar Greenchoice gelokt met een interessant 3-jarig contract. Moeten ze het overstappen van energieleverancier maar niet zo gemakkelijk maken 🙂

Terug naar de mevrouw van EnergieDirect. ‘Geeft u toestemming zodat wij uw verbruiksgegevens kunnen inzien?‘ Natuurlijk! Er is dus een centraal register waarin je jaarlijks energieverbruik wordt bijgehouden. Wist ik niet. Dat scheelt weer een Excel-staatje, hoewel ik graag m’n eigen lijstje bijhoud.

Met het verbruik op het scherm werd me gevraagd of ik nog even wilde inloggen bij Greenchoice, zodat ze mijn huidige tarieven kon vergelijken. In principe wil ik dat niet. Kom eerst maar met een goed voorstel, dan zeg ik daarna wel of ik het wat vind. Maar wanneer je regelmatig heen en weer hopt tussen de verschillende leveranciers, krijg je wel een beetje gevoel of je een goede deal te pakken hebt. Omdat ik mijn huidige tarieven al eerder met een andere aanbieder had vergeleken, weet ik dat mijn huidige contract scherp ingekocht is.

Ik heb de tarieven daarom toch gedeeld: ‘Normaal tarief: € 0,2010/kWh, Laag tarief: € 0,1855/kWh en gas € 0,6123/m³. En dat voor drie jaar vast.’

Het werd stil aan de andere kant van de lijn. ‘Wij kunnen E leveren voor €… en gas voor €…(ik weet het niet eens meer). Maar het aanbod was, zeg maar, nogal ongunstig voor mij.

Ik blijf nog even..

Overstappen naar een andere energieleverancier? Ik heb hier wat tips die je op weg kunnen helpen.

Meer lezen?

1 gedachte over “En toen belde de energieleverancier…”

  1. Ik ga niet perse voor de laagste prijs. Door elk jaar over te stappen met een goede bonus ben ik meer afhankelijk van de bonus voor mijn “winst”. Ons verbruik is dan wel lager, ik betaal max 80 euro per maand excl de bonus.

    Beantwoorden

Laat hier je reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.