Online winkelen

De pakjesman staat voor de deur!’ Inmiddels doen de oudste twee van onze kids zelf de deur open en nemen het pakketje aan. Meestal is het voor ons en soms zit er ook nog een pakje voor de buren bij. Het online winkelen is zo gewoon geworden dat we er eigenlijk niet meer bij stilstaan. In Nederland shoppen we jaarlijks voor €25 miljard via internet, een stijging van 11% vergeleken met 2017. We kopen dus steeds meer online. Heeft dat ook gevolgen?

 

online winkelen; waarom populair, wat zijn de gevolgen; debudgetman.nl

 

Waarom steeds meer?

De meest voor de hand liggende reden dat we steeds meer online winkelen is dat het vooral erg makkelijk is geworden. Veel slimme webwinkels versturen pakketjes (bijna) gratis en doen niet moeilijk wanneer je iets terugstuurt.

Verder speelt de prijs een belangrijke rol. Webwinkels kunnen vaak lagere prijzen hanteren dan klassieke winkelketens. En met een paar muisklikken heb je de prijs van een product in verschillende winkels vergeleken. De doorgewinterde web-shopper googelt ook nog even op ‘kortingscode’ en bespaart nog wat extra.

Wanneer ik kijk hoe dat bij ons thuis gaat, dan valt me op dat er eigenlijk geen zaken zijn die niet online worden gekocht. Behalve de boodschappen dan. En dat heeft te maken met het feit dat de supermarkt aan het eind van onze straat zit. Online je boodschappen doen zou nog wel eens besparend kunnen zijn: je komt minder in de verleiding om impulsaankopen te doen.

Bij het online winkelen in Nederland worden vooral kleding/schoenen, IT/telecom en boodschappen gekocht. Een aantal van deze producten wil je als consument vaak passen of uitproberen. Dit blijkt in de praktijk dus toch geen belemmering te zijn om het online aan te kopen. Zou dit te maken kunnen hebben met de gemakkelijke manier van retour sturen?

 

Wat zijn de gevolgen?

Deze andere manier van winkelen heeft consequenties. Kort samengevat? Lege winkelstraten en een rij bestelbusjes in de straat. En dat zijn de gevolgen op korte termijn.

Op langer termijn zullen winkelgebieden zichzelf opnieuw moeten uitvinden. Ik verwacht dat de grote steden een sterke aantrekkingskracht houden op de overblijvende winkels. En de prijzen van winkelpanden zal daar ook hoog blijven. Het probleem zal vooral ontstaan in de kleine en middelgrote randgemeenten. Daar zullen winkelgebieden op termijn een andere bestemming krijgen, want niet ieder dorp heeft een Bijenkorf of een Hema nodig.

Het zal ook voor beleggers in vastgoed een interessante tijd worden, waarin naar verwachting nog wel wat moet worden afgeschreven op winkelgebieden die nooit meer rendabel worden.

Maar dit soort ontwikkelingen biedt natuurlijk ook nieuwe kansen. Er zijn heel wat winkelketens die aansluiten bij de veranderde wensen van de consument: zij gaan digitaal en je kunt er ook online winkelen. Er zijn inmiddels voorbeelden van winkelketens die dit niet, of te laat hebben gedaan. Misschien is de V&D wel het ultieme voorbeeld.

Verder heeft het online winkelen er voor gezorgd dat prijzen meer op elkaar zijn afgestemd. Dat leidt trouwens niet automatisch tot lagere prijzen. Een mooi voorbeeld is de Media Markt: zij werken met prijzen die automatisch worden aangepast. Ze kijken naar de prijzen die hun 25 grootste concurrenten hanteren en passen daarop hun prijzen aan. De consumentenbond heeft in een onderzoekje vastgesteld dat MM in 95% van de gevallen de laagste prijs hanteren. Het blijft dus nuttig om zelf onderzoek te doen naar de prijs.

Shop jij veel online?

 

Vakantie!

 

Meer lezen?

3 gedachten over “Online winkelen

  1. Kleding shop ik vrijwel nooit online, teveel gedoe want het past me te vaak niet of niet goed, of zit niet lekker, of het stofje is toch dikker of dunner dan ik ingeschat had… al dat retour sturen en ondertussen nog steeds geen nieuwe kleding hebben is niets voor mij. Maar vrijwel alle andere dingen bestel ik indien mogelijk online, ook de boodschappen.

  2. Ik kocht mijn telefoon recent online bij bol. Dat kwam mede-doordat ik daar een heleboel cadeaubonnen van had, dus daardoor heb ik 100 minder hoeven te betalen voor mijn telefoon. Dat vond ik toch wel erg lekker! Scheelt toch weer een hoop geld die je anders wel uitgegeven zou hebben.
    Kleding is bij mij denk ik 50/50. Soms ga ik echt shoppen, soms online. Meestal alleen online als ik specifieks zoek. Schoenen eigenlijk altijd in de winkel. Je weet nooit hoe ze vallen en dan zou ik ze veel te vaak of veel teveel schoenen terug moeten sturen dat vind ik teveel gedoe. In de winkel heb ik er sneller/ makkelijk 10 gepast dan dat ik alles zou moeten bestellen (en betalen) en dan weer terug sturen.
    Verder koop ik toch de meeste dingen wel gewoon in de stad. Als ik iets koop.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: