De administratie van 2020 op orde brengen

4 min leestijd

Het schiet alweer op met dit jaar. Met nog een week of drie te gaan, ben ik alvast gestart om de administratie van 2020 op orde te brengen. Dat is iets wat ik periodiek doe, net als het doorlopen van onze vaste uitgaven. Er zit altijd wel iets tussen wat simpeler, goedkoper of beter kan. Bij het administratieve rondje aan het eind van het jaar, kijk ik ook alvast of er dingen zijn die ik straks bij de belastingaangifte nodig heb. Of dat ik te maken krijg met wijzigende wetgeving. Dat is ook nu weer het geval.

De administratie van 2020 op orde brengen #geld #geldbesparen #DeBudgetman

De administratie van 2020

Onze administratie is opgebouwd uit een aantal Excel-bestanden. Dat is allemaal niet heel ingewikkeld of nerdy opgezet. Verwacht dus geen geautomatiseerde acties, of fancy diagrammen. Daar voor moet je toch echt bij Geldnerd zijn 😉

Ik probeer wel te zorgen dat het invoeren van gegevens maar een keer hoeft te gebeuren en door middel van een simpel grafiekje wat overzicht te creëren. Maar daar blijft het wel bij. Met het bijwerken van onze administratie van 2020 gaat het overigens niet alleen maar om financiële zaken. Om daar dan maar direct mee te beginnen.

Energielabel

Voor het einde van dit jaar wil ik nog ons energielabel aanvragen. Met ingang van 1 januari worden de eisen rond het label aangescherpt. Dan kost het aanvragen niet alleen meer, maar wordt het ook lastiger om energiezuinig te scoren. En dat is mijn een rijtjeshuis uit de jaren ’30 toch al een opgave.

Nu hebben we zeker geen verkoopplannen. Maar wel verhuurplannen en daar is ook een energielabel voor nodig. Dat ga ik zeker nog voor het eind van het jaar aanvragen. Het indienen van de aanvraag kan nog tot 31 december. Daarna valt je aanvraag onder de nieuwe regeling.

Blogadministratie

Ik hou ook wat administratie voor mijn blog bij. Zo af en toe werk ik samen met anderen, of plaats ik een affiliate-linkje. Dat betreft altijd producten die ik zelf gebruik, of waar ik zelf achter sta. Verwacht hier geen dus geen promotiemateriaal over crypto of iets dergelijks. Affiliate-links kosten de bezoeker niets. De affiliate (ik in dit geval) ontvangt een vergoeding van de adverteerder.

Omdat ik mijn blogactiviteiten echt als hobby zie, probeer ik de inkomsten en uitgaven een beetje in verhouding te houden met elkaar.
Die administratie werk ik regelmatig bij. En daar gebruik ik ook weer een simpel Excel-bestand voor. Zodra ik dit echt zakelijk zou gaan doen, dan lijkt een online boekhouding wel voor de hand te liggen.
Sinds kort geef ik ieder halfjaar een overzichtje van de verschillende soorten inkomsten via m’n blog.

De financiële administratie

Onze financiën zijn eigenlijk in drie grote delen op te splitsen. Onze inkomsten en uitgaven houden we bij in een maandplanning. Ik heb een overzicht van de verschillende spaarpotjes en ik hou nog een apart bestand bij over onze beleggingen. En bij alle drie kijk ik alvast even vooruit naar volgend jaar.

Ons maandbudget

Ons maandbudget is de basis van onze financiële administratie. Deze heb ik in de loop van de jaren versimpeld en deze bestaat nu uit drie delen:

  • De inkomsten
  • Onze vaste lasten
  • De variabele uitgaven

Het is een zero-based budget, wat betekent dat iedere euro een bestemming heeft. Ons maandbudget eindigt dus op nul. Maar dat is een beetje creatief gerekend, want we hebben iedere maand de beschikking over een potje ‘onvoorzien’.

Dit keer heb ik wat vaste kosten bijgewerkt. Ik ben weer eens overgestapt naar een andere energieleverancier en verder heeft de puber in huis een eigen telefoonabonnementje, dus de besparing (energie) heeft direct een nieuwe bestemming gekregen (eindeloos bellen). En in januari volgt er nog een aanpassing, omdat we de zorgverzekering weer per jaar gaan betalen.

De spaarpotjes

Vanwege onze verhuisplannen naar het buitenland, hebben we nu wat meer spaargeld achter de hand. Verhuizen kost geld en naar de tropen verhuizen is gewoon duur. Gelukkig is het dagelijks leven daar wel wat voordeliger. Een deel van ons spaargeld heb ik vastgezet in termijndeposito’s. Daarbij zorg ik er voor dat ik binnen een jaar over ons volledige spaarsaldo kan beschikken.

De overige spaarpotjes zijn voor lopende kosten, zoals het kopen van kleding. Deze potjes heb ik aan ons maandbudget toegevoegd.

Beleggen

We beleggen bij Meesman in een paar indexfondsen. Hoewel zij online een mooi overzicht bijhouden van de waarde van je portefeuille, vind ik het wel prettig om dit zelf ook bij te houden. De periodieke aankoop werk ik regelmatig bij en zo af en toe leg ik nog wat extra in. Daar heb ik een simpel tooltje voor gemaakt, waarbij ik met de aankoop van extra aandelen direct mijn portefeuille balanceer.

Het grote voordeel van een eenvoudige administratie die je zelf opzet, is dat je precies weet hoe je administratie in elkaar zit.

Hou jij de administratie goed op orde?

Wil je meer lezen?

5 gedachten over “De administratie van 2020 op orde brengen”

  1. Interessant. Ik probeer het altijd bij te houden, zodat het allemaal overzichtelijk is en blijft! Vorig jaar moest ik ‘opeens’ last minute alles bijwerken van dat afgelopen jaar en dat was echt een Hell of a job! Dat willig nooit meer! Daarnaast werk ik heel strikt met budgetten en financiële doelen. En daar kijk ik elke maand naar, want dat vind ik belangrijk om strak te monitoren.

    Beantwoorden
  2. Wij hebben hier ook zo’n simpel excel bestand met de maandbegroting, hoogte van de hypotheek en de sinkingfunds (spaarpotjes). Twee, drie keer in het jaar werk ik die bij. Verder gaat het grootste gedeelte van de financiën automatisch. Het sparen in de potjes en het beleggen. Bij elke uitgave moet ik de rekening weer rond maken door uit het juiste potje te ’tanken’. Zo houd ik gedurende het jaar overzicht. Manlief en ik houden binnenkort weer een financiële vergadering om het nieuwe jaar opgeruimd te starten.

    Beantwoorden
  3. Handig om nu nog even een energielabel aan te vragen voor je woning! Zelf doe ik dat niet, want ik verwacht niet te gaan verhuizen. Wij wonen hier ook nog maar kort en hebben het huis gekocht met het oog voor de komende 20 jaar. Tegen die tijd zien we dan wel verder.

    Voor mijn beleggingen hanteer ik een bestand, zodat ik net wat meer informatie heb dan dat ik via mijn broker krijg. In mijn maandelijkse beleggingsupdate staat ook hoe je dit bestand kunt verkrijgen.

    Beantwoorden
  4. Ja, ik hou de administratie goed bij. Ik werk met een soort zelfbedachte kruising van een kasboek en een Kakeibo. Gewoon papier en pen.
    Ik noteer elke uitgave en wat er contant binnenkomt via bv marktplaats. Verder kijk ik elke dag even op de bank of er geen gekke of onverwachte dingen gebeuren.
    Aan het eind van de maand bekijk ik zowel mijn papieren “boekhouding” als de bankrekeningen. Zo nodig schuif ik met potjes of pas ik bedragen aan. Als bv 1 van de dieren onverwachts naar de dierenarts geweest is en in het dierenspaarpotje zit daardoor een groot gat, dan gaat daar tijdelijk wat meer geld naar toe dan het maandelijkse spaarbedrag. Een ander potje krijgt dan een paar maanden wat minder.
    Ik vind het leuk om met geld bezig te zijn én met het tekenen van grafieken of het inkleuren van vakjes. In mijn systeem kan ik dit mooi combineren.

    Beantwoorden

Laat hier je reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.