Een eigen bedrijf starten

3 min leestijd

Nee, ik ben (nog) niet voor mezelf begonnen. Voorlopig blijf ik nog even ambtenaar. Maar hier thuis is mevrouw De Budgetman wel gestart als zelfstandige. Dat is voortgekomen uit een uit de hand gelopen hobby: bloggen. Zij schrijft al veel langer dan ik en na verloop van tijd dienden zich steeds vaker spontaan betaalde opdrachtjes aan. En zolang de inkomsten zo ongeveer de uitgaven voor je blog dekken, is er niet veel aan de hand. Maar wanneer je officieel als ZZP’er start, dan biedt dit ook nieuwe kansen. Een belangrijke voorwaarde is dat je je (financiële) administratie goed op orde hebt en dat kan tegenwoordig gemakkelijk met een online boekhouding. Het starten van een eigen bedrijf is trouwens verrassend eenvoudig.

Een eigen bedrijf starten #ondernemen #geld #DeBudgetman

Een eigen bedrijf starten met alleen maar een idee is natuurlijk een stuk lastiger dan wanneer je je hobby zakelijk gaat uitvoeren. In dit geval was het starten als zakelijk blogger/tekstschrijver een logisch gevolg van eerdere stappen. Zij had al een aantal betaalde opdrachten uitgevoerd, wist hoe ‘de markt’ eruit zag en financiering was niet aan de orde. Bij het starten van grotere ondernemingen zijn dat de eerste voorbereidende stappen. Maar net zoals voor veel andere ZZP’ers geldt, was een Macbook voldoende en is het hosten van de site een van de grootste kostenposten.

De Kamer van Koophandel

Formeel start je een eigen bedrijf zodra je producten of diensten aan anderen levert met het doel om winst te maken. De meeste ondernemers stappen naar de Kamer van Koophandel om zich te laten inschrijven. Met een KvK-nummer ben je voor grotere opdrachtgevers ook direct een serieuze partij. Zij doen soms geen zaken met particulieren vanwege het gedoe met de facturering.

Je eigen bedrijf inschrijven bij de KvK is binnen enkele minuten gebeurd. Een paar formulieren invullen, wat vragen van de medewerker beantwoorden en een kwartiertje later sta je weer buiten en ben je ondernemer. Dat is in Nederland goed en eenvoudig geregeld. En starten als blogger/tekstschrijver is net zo eenvoudig. Wanneer je een ander soort zakelijke onderneming start, dan komt er heel wat meer bij kijken. De KvK heeft een overzichtelijk stappenplan gemaakt.

De boekhouding

Bij het hebben van een eigen bedrijf komt nogal wat administratie kijken. Daarbij draait het vooral om een goede financiële administratie. En een goede online boekhouding is een belangrijke hulp om je financiën op orde te houden.

Een groot voordeel van een boekhoudpakket is dat je alle financiële gegevens in een systeem hebt. Zo zorg je met een functie als ‘scan en herken’ dat een factuur gedigitaliseerd wordt. De rekening wordt direct op de juiste manier in je administratie verwerkt. Je bent dan van de losse bonnetjes verlost.

Het is tegenwoordig ook mogelijk om vanuit je boekhoudpakket direct betalingen te doen. Dit is een relatief nieuwe mogelijkheid die door Bizcuit wordt geleverd. Je transacties worden dan ook automatisch in je administratie verwerkt, zonder tussenkomst van internetbankieren.

Als startende ondernemer/ZZP’er heb je in het begin waarschijnlijk een redelijk overzichtelijke administratie. Maar wanneer je je administratie in een goed pakket hebt ondergebracht, ben je minder tijd kwijt aan de verplichtingen die bij een eigen bedrijf horen.

Hier thuis betekent het dat we een keer per maand de administratie op een rijtje zetten, facturen versturen en de lopende opdrachten inboeken.

Maak jij zakelijk (of privé) gebruik van een boekhoudpakket?

Meer lezen?

1 gedachte over “Een eigen bedrijf starten”

  1. Ik ben al 15 jaar ondernemer, niet als bijklussende blogger maar met omzetten die opgelopen zijn tot meer dan een miljoen.
    Boekhouden voor zo’n bijbaantje kan prima in excel. Zo’n programma is geld uit de zak-klopperij.

    Beantwoorden

Laat hier je reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.