Vanaf 1 maart mogen we weer belastingaangifte doen. Het mag natuurlijk al direct in januari, maar vanaf 1 maart staat de vooraf ingevulde aangifte klaar. Online vind je hele waslijsten met veranderingen die de fiscus deze keer weer heeft doorgevoerd. En welke veranderingen relevant zijn, hangt van je persoonlijke situatie af. Maar we hebben bijna allemaal dezelfde papieren nodig om de aangifte te controleren. Ik heb een checklist gemaakt met documenten die je voor je aangifte nodig hebt.
Een paar tips vooraf
Om direct met de deur in huis te vallen: doe altijd aangifte. Zeker wanneer je een brief van de belastingdienst hebt gekregen, maar ook wanneer dat niet het geval is. Door alle jaarlijkse veranderingen loop je zomaar kans om een aftrekpost of regeling te missen. Doe dus altijd aangifte. Wanneer je een aangiftebrief hebt gekregen, dan moet je belastingaangifte uiterlijk 10 werkdagen na 1 mei binnen zijn.
Lukt het echt niet om op tijd aangifte te doen, dan bestaat de mogelijkheid om uitstel te vragen. Het is handiger om dat te voorkomen, want de fiscus rekent 4% (!) belastingrente. Alleen wanneer je belasting moet betalen, uiteraard.
In de praktijk komt aangifte doen neer op het controleren en aanvullen van de vooraf ingevulde belastingaangifte. Het vooraf invullen moet je zien als een service van de belastingdienst. Je kunt er geen rechten aan ontlenen. Soms ontbreken er ook gegevens. Zo ben ik een enthousiaste klant van de gratis online bank N26. Dat is een bankrekening met een Duits rekeningnummer en die gegevens moet ik dus handmatig toevoegen aan mijn aangifte (mijn ervaringen met deze bank lees je hier).
Dit heb je nodig voor je belastingaangifte
Hieronder volgt een overzicht van de gegevens die je per belastingbox nodig hebt. In het algemeen heb je daarnaast ook nog de aangifte van vorig jaar nodig en een overzicht van de voorlopige aanslagen die je in de loop van vorig jaar hebt ontvangen.
Box 1
Inkomsten uit werk en woning
Inkomsten:
- Jaaropgaven van werkgever(s)/uitkerende instanties;
- Reis- of OV-verklaring;
- Overzicht van overige inkomsten uit werk en de aftrekbare kosten;
- Evt. ontvangen partneralimentatie;
- Jaarstukken van eigen onderneming
Eigen woning:
- WOZ-waarde eigen woning (peildatum 1-1-2020);
- Jaaropgaven van hypotheek;
- Overzicht van overige leningen en aflossingen;
- In het geval van aankoop of oversluiten:
– nota’s van notaris en taxateur;
– overzicht van de bankkosten;
– de betaalde boeterente
Box 2
Inkomsten uit aanmerkelijk belang
(minimaal 5% van de aandelen in bezit):
- Overzicht van dividenduitkeringen;
- Overzicht van ingehouden dividendbelasting;
(let op: het gaat hier alleen over het dividend van het ‘aanmerkelijk belang’. Het dividend van andere beleggingen, verreken je in box 3). - Overzicht van vervreemdings-voordeel bij verkoop van eigen aandelen
Box 3
Inkomsten uit sparen en beleggen
Bezittingen:
- Jaaropgaven van spaar- en betaalrekeningen;
- Jaaropgaven van beleggingsrekeningen;
- Overzicht van ingehouden dividendbelasting;
- (WOZ)-waarde van woningen die niet in box 1 vallen
(peildatum 1-1-2020);
Schulden:
- Overzicht van alle schulden, behalve de hypotheek op de woning in box 1
Wanneer alles goed staat ingevuld dan kunnen fiscale partners die samen aangifte doen nog wat voordeel behalen. Het is toegestaan om tussen partners zo creatief mogelijk te schuiven met aftrekposten. Ik heb hier nog weinig logica kunnen terugvinden. Maar het loont de moeite om goed uit te zoeken hoe je de posten van je belastingaangifte zó verdeelt dat je zo min mogelijk belasting betaalt, of zoveel mogelijk terugkrijgt.
Op de site van de Belastingdienst vind je veel informatie en mocht je er niet uitkomen, dan kun je ook de Belastingtelefoon nog bellen.
Heb jij al wat klaar liggen om je belastingaangifte te controleren?
Wil je meer lezen?