De financiële onderwerpen van het huishouden hebben al jaren mijn belangstelling. Ik geef namelijk graag zo min mogelijk geld uit aan de verplichte kosten in huis. En omdat ik het aardig vind om er weleens met anderen over te praten ben ik een jaar of 5 geleden met mijn blog gestart. Vooral in het begin vond ik dat wel spannend. Afwachten of bezoekers je blog en artikelen ontdekken en hoe zij reageren. En alle collega-bloggers hebben het weleens meegemaakt: ineens gaat een artikeltje viral en heb je (tien)duizenden bezoekers op je site. Ik heb me een tijdje druk gemaakt over de bezoekersaantallen, maar daardoor raakte ik de aardigheid van het bloggen een beetje kwijt. Er zijn wel wat praktische manieren om te zorgen dat je artikelen beter gevonden worden in de zoekresultaten van Google. Ik heb er een paar op een rijtje gezet voor je.
Schrijven leuk blijven vinden
Ik merk dat goedgeschreven artikelen beter gevonden worden. Zolang ik het schrijven leuk blijf vinden, levert dat betere en (hopelijk leesbaarder) artikelen op. Dat is zeker geen SEO tip, maar het zorgt er wel voor dat je ook op langer termijn actief blijft als blogger.
Bij de start van mijn blog had ik met mezelf afgesproken om twee artikelen per week te schrijven. En dat is lange tijd goed gegaan. Maar uiteindelijk werd het bloggen toch een soort moetje en raakte ik een beetje uitgekeken op het schrijven. Nu blog ik veel minder, maar vind ik het wel weer heel leuk om te schrijven.
Artikelen bijwerken
Omdat ik schrijf over de financiën thuis, komen sommige onderwerpen regelmatig aan bod. Zo is er jaarlijks wel gedoe over de hoogte van de WOZ-beschikking en is het in december weer zaak om de juiste zorgverzekering te vinden. Ik heb gemerkt dat het niet zo zinvol is om daar iedere keer weer een heel nieuw artikel over te schrijven. Dat is saai voor mezelf (hoe vaak moet je opnieuw opschrijven wat de WOZ is) en daarmee is het ook saai voor mijn lezers. Dus kies ik ervoor om een aantal artikelen regelmatig bij te werken. Die artikelen blijven daarmee relevant, bouwen een bepaalde waarde op en kunnen door Google ook beter gevonden worden.
De techniek onder de motorkap
Websites en blogs bouw en beheer je met software, zoals WordPress. Deze software is gratis te gebruiken en je hoeft geen nerd te zijn om het te gebruiken (het helpt wel). Content Management Systemen (CMS) zoals WordPress of Drupal helpen je een handje om artikelen te maken die beter gevonden worden door de zoekmachines op Internet.
Zo maak ik zelf gebruik van de plug-in Yoast SEO. Deze toepassing ‘leest mee’ tijdens het schrijven en geeft een seintje wanneer de leesbaarheid uit de bocht vliegt. En het kijkt naar de simpele SEO eisen die je aan een artikel stelt. Denk bijvoorbeeld aan interne en externe links in het artikel. Er zijn verschillende plug-ins die je bij het schrijven een handje helpen en zorgen dat je artikel aan de (steeds veranderende) SEO eisen voldoet.
Beter gevonden worden met een beetje hulp
Nu is mijn blog vooral een hobby. Ik kan me goed voorstellen dat je zakelijk gezien een site wil hebben die zo hoog mogelijk staat in de zoekresultaten van Google. De bovenstaande tips zijn dan een goede start. Hoewel helemaal niemand kan garanderen dat een site bovenaan verschijnt, kan een SEO specialist of een online marketingbureau nog wat meer ondersteuning bieden. Het doel is natuurlijk niet alleen maar om beter gevonden te worden, maar beter gevonden worden door potentiële klanten.
Wanneer je site meer is dan alleen een digitaal visitekaartje, dan kost het tijd en geld om via Internet nieuwe klanten te vinden.
Heb jij weleens deskundige hulp ingehuurd voor je blog of website?
Wil je meer lezen?