De verkoop van nieuwe auto’s verloopt al een tijdje moeizaam. Dat wordt voor een deel veroorzaakt door het tekort aan elektronische onderdelen en de daardoor vertraagde levering. De hoge prijzen in Nederland helpen dan ook niet mee. Daarom kiezen consumenten steeds vaker voor een occasion. Dat leidt er geregeld toe dat dealers zelfs auto’s uit andere Europese landen importeren om te kunnen voldoen aan de vraag. En blijkbaar is de consument bereid om daar voor te betalen. De prijzen voor tweedehands auto’s is hoger dan ooit. Een auto zelf importeren is dan nog iets voordeliger. Hoe ingewikkeld is het en is dat ook echt voordelig? Ik heb eens uitgezocht hoe dat werkt.
Waarom zou je een auto importeren?
Het huidige aanbod aan occasions is niet heel groot. Dat zorgt er voor dat de prijzen hoog zijn en er beperkte keuze is. Dan kan het heel aantrekkelijk zijn om een auto uit het buitenland te halen. Zeker wanneer je een bijzonder model of type auto zoekt, kan het moeilijk zijn om een exemplaar te vinden dat aan al je wensen voldoet. Voor een bijzondere Volvo loont het dan al snel de moeite om even te Googelen of er in Zweden of omgeving misschien een geschikt exemplaar staat. En hetzelfde geldt natuurlijk voor de Duitse merken. Daarbij is een occasion (veel) voordeliger dan een nieuwe auto en is kopen weer voordeliger dan leasen.
Voor populaire kleinere modellen is het aanbod in Nederland vaak wel voldoende. Dealers halen soms zelf occasions uit het buitenland om de voorraad op peil te houden. En met de verschillende online aanbieders van tweedehands auto’s is het ook gemakkelijk om de prijzen te vergelijken. Als voorbeeld vind je verschillende Hybride Toyota Yaris occasions op Gaspedaal.nl, een gewild boodschappenautootje. Daar valt nog genoeg te kiezen.
Maar voor iets bijzonders kan het dus de moeite lonen om over de grens te kijken. Het grotere aanbod daar heeft uiteraard gevolgen voor de prijs. Goede kans dat je een auto vindt die aantrekkelijker is geprijsd dan hier. Maar een auto importeren kost geld en er zijn nog wat zaken die je niet moet over het hoofd moet zien.
Hoe werkt het in de praktijk?
Er is niet één vaste methode om een auto naar Nederland te halen. De regelingen verschillen een beetje van land tot land. Maar de start van je zoektocht is voor ieder land gelijk: Google. Er zijn verschillende zoekmachines die in heel Europa naar gebruikte auto’s zoeken. Vergelijk meerdere aanbieders en auto’s: is een aanbieding te mooi om waar te zijn, is het dat meestal ook.
Het is niet verstandig om een auto alleen maar op basis van een paar foto’s te kopen. De reis voor een proefrit en de koop komen dus bij je aankoopkosten.
Wanneer de koop rond is, moet het voertuig naar Nederland. De RDW geeft geen kentekenbewijzen af voor het ophalen van een auto. Regel in het buitenland een tijdelijk kenteken, of gebruik een trailer. Zodra de auto in Nederland is, moet de auto door de RDW worden gekeurd. Daarna kan er een Nederlands kenteken worden afgegeven. De RDW heeft op deze pagina een keurig overzicht van de verschillende kosten. Er zit dus de nodige administratie vast aan het importeren van een auto.
Uiteraard zijn er ook partijen die je (een deel van) het werk uit handen kunnen nemen. De kosten vallen over het algemeen mee. Kijk even op site rdw auto invoeren voor een indicatie van de kosten.
Vergeet niet dat er bij het invoeren van een occasion nog BPM moet worden betaald. Dit is de Belasting van Personenauto’s en Motorvoertuigen. Het is de oorzaak dat nieuwe auto’s hier nogal duur zijn in vergelijking met de landen om ons heen. Er zijn verschillende sites waar je een voorlopige berekening kunt laten maken van de verwachte BPM.
Samengevat bestaan de extra kosten uit heen en weer reizen voor de bezichtiging en koop, invoerkosten en BPM. Het grote prijsverschil van tweedehands auto’s uit het buitenland maakt het toch tot een financieel interessante optie om over na te denken.
Hou wel rekening met de volgende zaken.
Risico’s
Er zijn nog wat dingen om rekening mee te houden.
In Nederland kennen we de Nationale Auto Pas. Deze is in het leven geroepen om tellerfraude tegen te gaan. Hier is het terugdraaien van de kilometerstand strafbaar. Maar dat is niet overal het geval. Ter voorbereiding op onze emigratie heb ik me wat verdiept in het importeren van auto’s uit Japan (naar Suriname). Daar draaien importeurs de kilometerstand standaard een halve tot hele ton terug. Dat is handig voor de verdere verkoop…
De kilometerstand van een buitenlandse auto is dus niet altijd te controleren.
De afhandeling van garantie is altijd lastig wanneer de verkoper in een ander land woont. Zorg daarom voor een goede aankoopkeuring.
Een geïmporteerde auto kan na verkoop minder opleveren dan een ‘Nederlands’ exemplaar. Dat wordt veroorzaakt doordat de autohistorie niet goed te controleren is. Bij bijzondere uitvoeringen en gewilde exemplaren zal dit wel meevallen.
Conclusie
Niet iedere occasion is goedkoper in het buitenland. Maar er zijn heel wat merken en modellen waarbij het aanbod in het buitenland veel groter is en dan loont het de moeite om uit te zoeken of import interessant is. Een auto importeren is een beetje werk, maar het kan zomaar heel wat geld besparen.
Heb jij weleens een auto in het buitenland gekocht?
Wil je meer lezen?
Lees berichten (4)
Wel eens gekeken met het importeren van een auto uit duitsland, maar durfde het toch niet aan uiteindelijk..... Het zal zeker goedkoper zijn, maar op het moment dat er gezeur mee is heb je ook wel veel meer ellende om het weer op te lossen, tenzij je je verlies neemt en een lokale garage het laat oplossen.
Ons expat leven in Saudi Arabie komt binnenkort tot een eind. Dan zijn we FIRE ?
We hebben een Kia 4 wheel drive automaat, die we willen gaan meenemen. Omdat we die lange tijd hebben gehad, hoeven we geen belastingen in Nederland te betalen. We krijgen een verhuisvergoeding, hopelijk valt de auto hieronder. Maar zelfs als we dit zelf moeten betalen, komt onze berekening positief uit. Hier zullen we hoogstens een paar duizend euro terug krijgen. Een vergelijkbare kost in Nederland zo’n 14000 euro. En de auto is wel geen luxe uirvoering, maar is een prima auto en kan nog lange tijd mee. Ben benieuwd hoe dit zal gaan verlopen.
De komende tijd laten we hier nog wat onderhoud doen, dat is hier veel voordeliger.
Dat klinkt goed DutchFI!
Voor ons is wel belangrijk dat de auto voldoet aan de Nederlandse wetgeving. Achter zijn er bv geen mistlampen. Dit zal dan aangepast moeten worden.