We hebben drie kids en dus ook drie verlanglijstjes. Soms komen er nieuwe wensen bij en soms verdwijnen er ook weer dingen van het lijstje. Wanneer een van de drie ons komt vertellen dat hij/zij iets “écht nodig” heeft, dan knikken we geduldig in de wetenschap dat hij/zij het morgen vaak weer is vergeten. Soms niet. Dan blijft iets op het lijstje staan en dan weten we dat ergens voor gespaard kan worden, of dat we iets cadeau kunnen geven wat echt belangrijk wordt gevonden. Het is nogal een uitdaging om in dit land van overvloed kinderen te leren om normaal met geld en spullen om te gaan. Ik heb wat tips gevonden die ouders hierbij kunnen helpen.
Nibud
Ik ben een beetje fan van het Nibud. Hun doel is het voorkomen van financiële problemen in huishoudens. In dat kader doen zij geregeld onderzoek en brengen zij producten uit die consumenten kunnen gebruiken. Kortgeleden publiceerde het Nibud een financiële opvoedwijzer: een document waarmee in één oogopslag in beeld is gebracht hoe je je kind leert om zelfstandig met geld om te gaan. En met 3 kids die allemaal financieel bewust beginnen te worden (lees: ze snappen dat ze geld moeten verzamelen om speelgoed te kunnen kopen), vind ik het een erg handig hulpmiddel.
Voordelen van een financiële opvoeding
Het heeft voordelen om kinderen ook een financiële opvoeding te geven. Uit een onderzoekje door hetzelfde Nibud blijkt dat 84% van de consumenten die als kind hebben geleerd om met geld om te gaan, op latere leeftijd vaker spaart. En sparen leidt tot een buffertje waardoor je financiële tegenslagen kunt opvangen.
Verder lukt het alleen om te sparen wanneer je structureel minder uitgeeft dan er binnenkomt. Maar het is nog niet eenvoudig om je kinderen dit bij te brengen. Er is van alles te koop en er wordt erg veel reclame gemaakt die op kinderen is gericht. Niet gek dat ze soms eindeloze verlanglijstjes hebben. Tussen al dat ‘commerciële geweld’ is het fijn dat er ook een partij is die ondersteuning geeft bij het ontwikkelen van financieel gezond verstand. En, nee: dit is geen reclame artikel voor het Nibud, maar hun adviezen zijn wel een praktische hulp.
Hoe help je kinderen om op een praktische manier de waarde van geld te leren kennen?
Zakgeld
Je leert dingen vaak door het te doen. Verstandig met geld omgaan leer je dan ook het beste door met geld om te gaan. Zakgeld in dit geval. We geven onze kinderen niet teveel zakgeld, maar houden ons een beetje vast aan de geadviseerde gemiddelden. Het zou wel wat meer mogen zijn, volgens onze dochters… We storten iedere maand een bedrag op hun spaarrekening en ze krijgen een paar euro contant.
Een aardige one-liner (van het Nibud): zakgeld is leergeld. Dus foutjes maken mag. En dat zien we dan ook gebeuren: enthousiaste impulsaankopen die na een dag of week weer in de kast verdwijnen. Hier wordt het contante deel van het zakgeld dan ook vaak aan besteed. En we hanteren de afspraak op=op.
Sparen
Met de spaarrekening gaat het eigenlijk verrassend goed. Niet dat het spaarsaldo grote hoogten bereikt, maar we zien dat er over de grotere aankopen goed wordt nagedacht. We hebben hier in huize DB de afspraak dat we eerst nog een nachtje slapen voordat we grotere aankopen doen. En dat lijkt aardig te werken. Sommige wensen zijn de volgende ochtend verdwenen en daar komen de kids dan niet meer op terug.
Op dit moment zitten we hier thuis in de Lego-fase. Gelukkig voor de portemonnee en de spaarrekeningen is het patent van Lego verlopen en is er nu (veel) goedkoper Chinees lego via AliExpress te bestellen. Het aardige van online bestellen is dat je er ook rekening mee moet houden dat de bestelling wat langer onderweg is. Er wordt dus alleen besteld wat echt al een tijdje op het verlanglijstje staat.
Mobiele telefoon
Het mobieltje hoort inmiddels bij de financiële opvoeding. Het apparaat heeft zich inmiddels ‘onmisbaar’ gemaakt, maar kan door ondoordachte beslissingen op latere leeftijd voor financiële problemen zorgen. Beter maar op tijd mee starten dus. De oudste twee (8 en 11 jaar) hebben inmiddels een mobieltje. Dat waren eerst oude toestellen van ons, maar deze zijn inmiddels vervangen door een paar nieuwe. Onze oudste dochter gaf vorige week aan dat haar toestel niet goed meer werkte. Accu leeg in 20 minuten, te weinig geheugen en te langzaam. Omdat ze een iets groter+beter=duurder toestel wilde dan wij in gedachten hadden, heeft zij een klein deel zelf betaalt.
Het is leuk om ook in de financiële opvoeding van je kinderen de verschillen per kind te zien. Daar waar de één lang spaart en af en toe een grote aankoop doet, daar ziet de ander in iedere gespaarde €10,- een aanleiding om wat te kopen. ‘Zakgeld = leergeld’ dus we verwachten dat er nog een hoop wordt geleerd 😉
Hoe leer jij je kind met geld omgaan?
Lees berichten (5)
Wij gaven ze zakgeld. Daarvan leerden ze met geld om te gaan. En verder proberen we altijd het goede voorbeeld te geven.
Vind het lastig.. Ze krijgen zo bizar veel met verjaardagen dat ze dus al veel speelgoed hebben.. Past letterlijk niet veel meer bij in die kamers.. Daarnaast krijgen ze ook geld.. Met verjaardag, kerst, voor rapport etc. (van familie voor de duidelijkheid) . Van ons zakgeld... Maar het komt dus niet op.. Op zich positief... Maar ze hoeven er geen moeite voor te doen... We komen ook nauwelijks met ze in een winkel omdat vooral de oudste daar vroeger niet tegen kon, te druk te veel prikkels in winkels.. Nu komen we er weer iets vaker, ook heb ik nu een vaste vrije dag dus winkels op fietsafstand zijn ook een optie op die dag.. Maar ja wat moeten ze kopen.. Ze hebben al te veel.. Luxeprobleem dus. 1 voordeel ze sparen nu al flink. Dus als ze wat ouder worden en duurdere wensen krijgen, hebben ze al een start kapitaaltje. Qua mobiel wil ik die binnenkort geven. Nog kijken of man nog een oude goed werkende heeft liggen of dat het een nieuwe wordt. Dochter weet nog van niets. Die denkt pas op de middelbare.. Maar komend jaar, groep 7, moet ze naar een dependance.. Ik kan har dan niet meer brengen of halen dus dan is een mobiel wel fijn. En eigenlijk ook wel fijner om nu met al bekende vriendjes en vriendinnetjes te leren omgaan met alles wat daar bijhoort
Onze oudste komt voor de lunchpauze zelf naar huis. Dat was ook voor ons de aanleiding om een mobieltje te geven. Ze belt nu zodra ze van school naar huis vertrekt. Ook zij vindt het prettig om even contact te hebben voordat ze vertrekt.
Oudste is pas 9..volgend jaar dus 4x per dag alleen fietsen. Ik moet naar t hoofdgebouw voor de jongste nl. Komt wel goed. Maar even 2 jr eerder loslaten dan gepland haha. Elke x bellen lukt ook niet Ik ben dan ook onderweg haha. Maar wel fijn als er wat is of als ze klassemdienst heeft of wil afspreken etc dat ze me kan bereiken.. Kom gewoon nooit op haar schoolgebouw volgend jaar. Best bizar
Dochter van 7 krijgt meestal 1 euro zakgeld per week. 50 cent krijgt ze sowieso, omdat ze bij ons in huis woont. De andere 50 cent kan ze verdienen als ze haar kamer en de knutseltafel opruimt als wij dit vragen (dit was/is nogal een uitdaging voor haar).
Ze mag van dit geld geen snoep kopen, want eten en drinken is voor onze rekening, maar verder mag ze het uitgeven aan wat ze wil. Ze krijgt heel af en toe ook wel eens wat van opa/oma. Haar geld komt niet op. Ook wel fijn dat er geen speelgoedwinkel in de buurt is! We proberen haar de waarde van geld bij te brengen op het moment als er wat speelt. Laatst heeft ze marktplaats ontdekt, waar je nog hele leuke playmobil dingen kan kopen!
Sparen is nog te abstract voor haar. Dit doen opa en oma op een speciale rekening. Dit leggen we haar uit, maar van haar zakgeld hoeft ze nog niet te sparen, behalve dan dat ze dit al automatisch doet als er niet genoeg zakgeld in haar spaarpot zit.
Ze heeft onlangs gehoord dat je extra kunt verdienen als je klusjes doet (niet van ons). We zijn ons nog aan het bezinnen hoe we hier mee omgaan.