X

Private lease: is dat echt voordelig?

3 min leestijd

Een nieuwe auto voor €200,-! Per maand. Alleen nog de benzine betalen, maar voor de rest zijn er geen bijkomende kosten. Gezien de populariteit van private lease klinkt dit voor velen als een goede deal. Is dat ook zo?

 

 

Wat is private lease?

Auto’s worden al heel lang geleased. Maar dit was lange tijd alleen gebruikelijk voor zakelijke rijders. Sinds een aantal jaren is het ook mogelijk om privé een auto te leasen: private lease dus. Daar waar je bij zakelijk leasen wat financiële en fiscale voordelen hebt, geldt dit niet voor privé leasen. Aan de andere kant heb je als privé lease-rijder geen fiscale bijtelling.

 

Wat zijn de voordelen?

Je rijdt voor een vast en op het eerste gezicht laag bedrag in een nieuwe auto. Je hoeft je geen zorgen te maken over bijkomende kosten voor onderhoud, verzekeren en motorrijtuigenbelasting. Inderdaad, alleen nog de benzine.

 

Wat kost al dit gemak?

Voor een klein autootje, zo’n €200,- per maand.
Maar dat is niet het hele verhaal. Er zijn wel een aantal dingen die je vooraf even zou kunnen overdenken. De auto is niet van jou, maar je huurt de auto. Hoe korter de looptijd van het contract, hoe hoger de leaseprijs. Hoe meer kilometers je jaarlijks rijdt… hoe hoger de leaseprijs. Dus dat kleine autootje van ongeveer €200,- per maand, is gebaseerd op 5 jaar leasen en maximaal 5000 km/jaar.  Doorgaans verrekent de leasemaatschappij ieder jaar de teveel gereden kilometers. Dat kan oplopen; het tarief ligt tussen de 6-13 cent per kilometer.
Aan het einde van de looptijd ben je klaar met betalen, maar sta je ook met lege handen. De auto gaat weer terug naar de eigenaar.

Hou ook rekening met de BKR-registratie. Een lease-contract wordt geregistreerd en heeft dus invloed op bijvoorbeeld de hoogte van een hypotheek die je wilt afsluiten.

 

Een rekenvoorbeeldje

We nemen twee autokopers: koper A least, koper B gebruikt eigen geld.

Koper A least een Peugeot 108 (een van de goedkoopste aanbiedingen die ik kon vinden).
Kosten: €200,- per maand, voor 5 jaar en 7.000km.

Koper B gebruikt voor zijn eerste koop zijn spaargeld en koopt voor €2900,- een ouder modelletje. Dat wordt dan een Peugeot 107 van 10 jaar oud met 130.000 km (belangstelling? gevonden via Autotrader 🙂 ).

 

Koper A is klaar: 5 jaar lang, €200,- per maand. Totale kosten: €12.000,-

Koper B betaalt verzekering €25,-, motorrijtuigenbelasting €20,- en reserveert voor onderhoud €25,- per maand.
Voor afschrijving, tegenvallers en om het voorbeeld vergelijkbaar te houden reserveert koper B nog maandelijks €130,- De totale kosten bedragen dan ook €200,- per maand.

 

5 jaar later..

Koper A heeft €12.000 uitgegeven, levert zijn auto in en kiest de nieuwe Peugeot 109 (?)

Koper B ruilt zijn auto in voor €1000,- (een Peugeotje van 15 jaar oud wordt nog verkocht voor €1250,- dus dat moet lukken). Hij heeft inmiddels €7800,- gespaard en koopt een andere occasion. In dit geval heeft hij geld om een 1 jaar oude auto te kopen voor bijna €9000,-. Hij kan waarschijnlijk hetzelfde type kopen als koper A; in dit geval een Peugeot 109 (die misschien over 4 jaar op de markt komt?).

Wanneer je nog een keer 5 jaar doorrekent mag het duidelijk zijn dat Koper B genoeg geld heeft gereserveerd om een nieuwe auto te kopen.

De Bijsluiter! Rekenvoorbeelden zijn altijd theoretische benaderingen. Dat geldt zeker voor mijn berekening. Wat ik alleen probeer duidelijk te maken, is dat een combinatie van geduld en sparen uiteindelijk goedkoper is, dan lenen of private lease. Ik weet ook wel dat 15 jaar oude Peugeots niet zo betrouwbaar zijn; koop dan een Toyota.

 

Advies

Ik geef geen adviezen. Het bovenstaande voorbeeld maakt wel duidelijk dat auto’s kopen met spaargeld goedkoper is dan lenen of leasen. En natuurlijk kunnen er goede persoonlijke redenen zijn om wel voor private lease te kiezen. Maar alleen kijkend naar de cijfertjes, is kopen met spaargeld uiteindelijk goedkoper.

 

Meer lezen?

de Budgetman:

Lees berichten (41)

  • Goed idee om deze optiesnaast elkaar te zetten. Maar er zitten een paar mijns inziens aannames in die in praktijk niet kloppen:
    - u gaat ervan uit dat de 130 euro per maand
    niet gebruikt worden. Met een 10 jaar oude auto zijn jaarlijkse reparaties meestal kostbaar. Die 300 per jaar is zeker onvoldoende. Denk eerder aan 1000 per jaar.
    U heeft dan veel minder gespaard
    - niet zelden ontstaan bij 10 jaar oude auto's defecten, die dermate kostbaar zijn dat ze de marktwaarde overschrijden en dus in 1x afgeschreven moeten worden.
    U bent dan veel duurder uit dan bij private lease.

    Met een 10 jaar oude auto neem je
    een groot risico. Het kan goed uitvallen maar zeker ook heel slecht.
    Ja inderdaad, ik spreek uit ervaring :)

    • De kosten voor onderhoud aan oude auto’s kan inderdaad stevig oplopen. Maar dat is wel merk-afhankelijk. De wat minder spannende Aziatische merken, kosten beduidend minder in onderhoud. Dat is ook wel weer afhankelijk van de hoeveelheid kilometers die je rijdt. Net zoals lage lease tarieven gebaseerd zijn op weinig kilometers. De kans op groot/duur onderhoud is bij oudere auto’s natuurlijk groter. Inmiddels zijn er in Nederland veel eigenaren met ervaring, want de gemiddelde leeftijd van de auto’s in Nederland is 11 jaar.

  • Goede uiteenzetting! En wat gebeurt er als je besluit het aankoopbedrag te lenen? Ik denk dat dat voor veel mensen een realistischer scenario zou kunnen zijn.

    Ik ben bang dat veel mensen niet kijken naar het prijskaartje maar dat ze graag een nieuwe auto willen... toch ben ik zelf blij dat mijn werk goed berijkbaar is met OV en we dus geen auto nodig hebben, dat scheelt pas veel en is een goede financiele beslissing ;)

  • Ik heb een Hyundia Getz uit 2004. Voor 4300 euro gekocht, vorig jaar de distributieriem vervangen en een stukje uitlaat en PK en beurt. Dit was 900 euro. APK en beurt dit jaar was 432. Ik heb nu 103000 km, restwaarde is ongeveer 2300 euro. Ik blijf deze auto rijden tot het onderhoud duurder is dan de restwaarde. Ik spaar nu 3000 euro per jaar voor een vervangende auto. En ik weet nog steeds niet of leasen beter is dan kopen. Ms als je zo lang mogelijk blijft rijden is het wel goedkoper? Wanneer ik met pensioen ga (over 14 jaar ongeveer) heb ik geen auto nodig. OV is prima maar rijdt niet vroeg genoeg naar mijn werk. Zo te lezen is een kleine auto leasen wel goedkoper. Mijn WA+ verzekering is 640 euro per jaar (3 schade vrije jaren, de rest allemaal buiten de EU).

    • Het blijft verschillend per situatie. Ik zou als ik u was gewoon 2 berekeningen in een overzichtje maken met de totale kosten van een reeks van 8 of 10 jaar, waarin u dus 2x heeft geleased en 2x een auto heeft gekocht. Tweedehands auto's zijn tegenwoordig heel duur als je al een beetje voorkeuren hebt of een beetje kieskeurig bent qua stijl en vormgeving voor wat voor auto je wil. Dan vind je vaak zo een auto pas vanaf erg hoge prijzen tweedehands. Ook als je minder dan 10.000 km per jaar rijdt kan private lease voordeliger uitkomen. Wel even die berekeningen maken zodat je het zeker weet.

      • Ik heb dat idd gedaan, voor de 5 jaar dat ik nu deze auto heb, en dan wat het zou kosten als ik 5 jaar lang een lease had voor 200 p maand. Dit scheelde 100 euro. Over 5 jaar. Inc de reparaties en keuring ieder jaar. En ik heb nu nog iets restwaarde. Ik ga o zoek naar een nieuwere tweedehands auto voor rond de 7000 euro. Als ik die dan ook weer voor 5 of 6 jaar rijd, is het voordeliger zelfs met reservering reparaties, want mijn verzekering gaat ook ieder jaar iets naar beneden,

  • Er wordt ook gesproken over 7800 gespaard hoe dan reparatie en onderhoud over 5 jaar geen kosten en da t kan met een oude auto soms ook flink oplopen dus de berekening die er word gemaakt klopt niet en een peugot 108 luxe met bijna full option de een schuifdak bij 48 maanden met 10000 km per jaar betaal je nog geen 230 euro.

    • Klopt maar het zal uiteindelijk niet veel verschillen met koop. Soms is koop voordeliger, soms leasen. Ik zou in elk geval even de berekeningen maken voor beide scenario's wat in uw situatie geldt voordat je de keuze maakt.

  • Beetje kort door de bocht dit verhaal, er zijn echt betere deals te vinden dan bovenstaande berekening, hiervoor moet je wel opzoek gaan naar een goeie deal, dit heb ik via sloopdecrisis.nl gevonden. Ik rij zelf een kia picanto (luxe uitvoering) a €196,00 per maand ex brandstof en mag 30.000 km per jaar rijden. Tevens mag ik mijn auto verhuren aan wie ik wil en daar zelfs geld/kilometervergoeding voor vragen!

    • Ik heb 3jaar geleden een fiat 500 geleased voor €189 met 10000km per jaar een 3jaar con tact. Ik heb de km verhoogd naar 20000km en kwam uit op €199. Als ik een auto lease ga ik er later natuurlijk niet 1 kopen. Dus wanneer het contract afloopt lever je je auto in en ruil ik die voor een ander. Uiteraard heb je ook de mogelijkheid om de auto die je hebt geleased over te nemen.
      1. Ik rijd in nieuwe auto
      2. Mijn spaargeld kan ik voor wat anders gebruiken
      3. Vast bedrag per maand
      Voor mij was de keuze makkelijk

      Ga je voor een grotere auto (dat je meer als €350 maandelijks kost) is het een ander verhaal. Dan moet je indd wel even nadenken.

  • Prima artikel. Het is alleen inderdaad verschillend per geval. Ik die minder dan 10.000km per jaar rij, kom met een toevallig zeer voordelige private lease deal die ik zag en aan mijn wensen voldeed, steeds goedkoper uit de berekeningen dan het kopen van een jonggebruikte occasion om de 5 jaar die ook aan mijn wensen voldeed. Inclusief inruilwaarden meegerekend.

    • En ik zeg dat met name omdat de al beetje leuke occasions tegenwoordig echt peperduur zijn geworden als je ze vergelijkt met pakweg 10 jaar geleden. Er waren laatst ook meerdere artikels over. Anders kom je al gauw uit bij de schadeauto's.

  • Dit stukje is natuurlijk appels met peren vergelijken. Het is een groot verschil of ik een spiksplinternieuwe auto rij of een die 10 jaar oud is. Als hij echt een eerlijke vergelijking had gemaakt dan had hij twee even oude auto's vergeleken. Rekening houdend met afschrijving is lease gegarandeerd goedkoper.

  • Leuk artikel, zeer interessant, want ik vroeg me dus ook af wat nou goedkoper zou zijn. En laat ik dan precies ook voor de kleinste peugeot kiezen, dus perfect voorbeeld. Het is nu nog niet aan de orde, maar ik weet nu wel zeker dat ik gewoon voor een auto ga sparen en hem mooi zelf ga kopen! Ik wist niet dat je voor leasen ook geregistreerd werd, maar dat is goed om te weten (ik had me er ook nooit in verdiept, dus vandaar).

  • Er is nog een andere optie die ik mis: financial lease. Dan heb je de gemakken van leasen, plus aan het einde is de auto van jou (oftewel kopen ipv huren). Hoe kijk je hier tegenaan?

  • In deze berekening wordt volgens mij even voorbij gegaan aan het feit dat je eerst wel €2900 moet investeren. Ik zie dat bedrag nergens meer terug.