Het is altijd prettig wanneer je aan het eind van de maand nog een stukje salaris overhoudt. Het opstellen van een maandbudget is dan ook een van de belangrijkste stappen die je kunt zetten om je financiën op orde te krijgen. En eigenlijk is het vrij eenvoudig. Hoe pak je dit aan en wat hoort er in een maandbudget thuis?
Wat is het?
Een maandbudget geeft een overzicht van de maandelijkse inkomsten en uitgaven. Het is te vergelijken met een planning. Een persoonlijk maandbudget helpt je om grip te krijgen op je uitgaven. Wanneer je gebruikmaakt van een (digitaal) huishoudboekje of kasboekje, dan zie je welke uitgaven je hebt gedaan. Om vast te kunnen stellen of je ergens teveel aan uitgeeft, heb je dit maandelijks financieel overzicht nodig.
Er zijn online veel (gratis en betaalde) huishoudboekjes te vinden. Sommigen zijn heel uitgebreid en via macro’s in staat tot allerlei slimme handelingen. Maar in basis zijn ze allemaal op dezelfde manier opgebouwd. Die basis deel ik hier.
Ik gebruik een budgetmethode waarbij iedere Euro een bestemming heeft. Op papier eindigt de maand altijd op €0,- Dat is in de praktijk natuurlijk niet altijd het geval.
1. Start je maandbudget met de inkomsten
Aangezien we niet te vergelijken zijn met de Nederlandse staat, kunnen we niet meer uitgeven dan er binnenkomt. Ik begin het overzicht dan ook met het optellen van alle inkomsten.
Naast salaris, pensioen of uitkering, heb je misschien recht op toeslagen of ontvang je maandelijks een voorlopige teruggave van de belasting. Tel alle inkomsten bij elkaar op en je hebt zicht op het bedrag dat je maandelijks te besteden hebt. Hou er wel rekening mee dat je inkomsten niet allemaal rond dezelfde datum worden bijgeschreven.
2. Verschillende uitgaven
De uitgaven breng ik onder in twee categorieën. Ten eerste zijn dat de vaste lasten en vervolgens de variabele kosten. In de praktijk is het handig om dit onderscheid te maken. Ondanks dat je niet heel makkelijk invloed hebt op de hoogte van je vaste lasten, vormen ze een belangrijk deel van je maandelijkse uitgaven. Er kan soms wat makkelijker worden geschoven met de variabele lasten.
2.1 De vaste lasten
In de meeste huishoudens vormen dit de grootste uitgaven. Onder vaste lasten verstaan we de terugkerende kosten die je meestal maandelijks betaalt. De lijst is uitgebreid en afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden.
Het omvat in ieder geval de volgende kosten:
Huur of hypotheek
Wanneer je huurtoeslag krijgt, schrijf dit dan bij je inkomsten op en verreken het niet met je huur. Zo hou je inkomsten en uitgaven goed gescheiden. Dit is belangrijk, want je recht op toeslag kan veranderen. De huur blijft dan wel gelijk.
Wanneer je een hypotheek hebt, dan bestaan de uitgaven uit rente en aflossing.
Verzekeringen
Iedereen is verplicht verzekert voor de ziektekosten. Veel huishoudens hebben daarnaast nog de volgende verzekeringen: inboedel-/opstalverzekering, autoverzekering, rechtsbijstandverzekering en een levensverzekering. Wanneer je een van de verzekeringen jaarlijks betaald, zou je er voor kunnen kiezen om hier maandelijks voor te reserveren. Dit bedrag kan hier worden vermeld.
Energie en belastingen
Denk hierbij aan de gemeentelijke- en provinciale belastingen, motorrijtuigenbelasting
Abonnementen
Hier staan de onvermijdelijke abonnementen voor TV/Internet thuis, mobiele telefonie, de krant en de sportschool (ook leuk om eens te kijken of je hier niet op kan besparen).
Overig
Deze categorie is afhankelijk van je eigen situatie. Hierin kunnen kosten worden geboekt als erfpacht, giften aan goede doelen of alimentatie. Verder staat hier ook het bedrag vermeld dat wordt overgeschreven naar de spaarrekening.
2.2 Variabele lasten
Hier reserveer ik geld voor specifieke uitgaven in de komende maand, zoals de periodieke factuur van het waterbedrijf. Op een of andere manier is maandelijks betalen bij hen niet mogelijk.
Verder reserveer ik hier geld voor de boodschappen, reiskosten, uitgaan, kleding en de uitgaven die we met de creditcard hebben gedaan. Voor sommige posten zoals kleding, kiezen we ervoor om het bedrag maandelijks over te schrijven naar een apart spaarpotje. Zo reserveer je direct voor grotere uitgaven als winterjassen voor de kids.
Het idee achter deze opzet is dat je over de vaste lasten niet hoeft na te denken. Maar neem aan het begin van iedere maand even de tijd om naar de variabele kosten te kijken.
Verder is het handig wanneer je een jaaroverzicht hebt met daarin de verwachte grote inkomsten en uitgaven. In dit artikel heb ik dit verder uitgewerkt.
3. Saldo eind van de maand
Ik zorg dat de maand eindigt met een positief saldo. Dit resterende bedrag gebruiken we voor de gebruikelijke onverwachte extra uitgaven die een gezin met kleine kinderen nu eenmaal heeft.
Dit is een standaard manier om een budget voor een huishouden op te stellen. Wil je wat zakelijke financiële tips? Lees dan hier verder over manieren om een eenvoudige boekhouding op te zetten.
Heb jij een maandbudget opgesteld?
Wil je meer lezen?
Lees berichten (3)
Bouk daarom maak ik geen gebruik van kant en klare huishoudboekjes maar van excel. alle inkomsten sluis ik direct door naar een spaarrekening die wij tussenrekening noemen (en dus ook niet zien als spaarrekening). laatste van de maand doe ik een aantal vaste handelingen nl spaargeld naar de spaarrekening, maandgeld naar de betaalrekening, extra aflossen op duo. gedurende de maand werk ik excel bij. heb zo altijd overzicht van alles. ideaal. hierdoor kunnen we ondanks een enorm wisselend inkomen toch met een vast maadnbudget werken.
wij hebben ook al jaren een globaal maandbudget. gebasseerd op gemiddeld bedrag boodschappen, tanken, vaste lasten uiteraard. toevallig komt de kinderbijslag in de maand dat ook water en bankkosten afgeschreven wordt. we sparen iets mninder voor dekids dan de totale kbs. dit compenseert qua budget dus met de kwartaalkosten :p
uiteraard ook elke maand een deel vrij uit te geven.
de rest van t inkomen staat op de spaarrekening. kunnen we eventueel wel gebruiken natuurlijk voor extra uitgaven. (de luxe dat dat hooguit betekent dat we minder sparen die maand. )
Ja, ik heb een maandbudget gemaakt in excel. Iedere maand idd dezelfde vaste lasten, behalve de waterrekening inderdaad...Wat ik dus zelf een beetje "verwarrend" vind is dat ik laatst een online huishoudboekje van mijn bank had gedownload. Staat heel mooi inkomsten van januari tot en met december. Maar mijn vaste lasten van/voor januari betaal ik van mijn ontvangen salaris in december...Dus in principe zal ik in de kolom januari de inkomsten van januari zetten en dan de uitgaven die na mijn salaris betaaldatum liggen....Denk ik...Ik doe ook maar wat. Komt altijd wel oke uit hoor, maar vroeg me af hoe anderen dat doen.