Een nieuwe auto voor €200,-! Per maand. Alleen nog de benzine betalen, maar voor de rest zijn er geen bijkomende kosten. Gezien de populariteit van private lease klinkt dit voor velen als een goede deal. Is dat ook zo?
Wat is private lease?
Auto’s worden al heel lang geleased. Maar dit was lange tijd alleen gebruikelijk voor zakelijke rijders. Sinds een aantal jaren is het ook mogelijk om privé een auto te leasen: private lease dus. Daar waar je bij zakelijk leasen wat financiële en fiscale voordelen hebt, geldt dit niet voor privé leasen. Aan de andere kant heb je als privé lease-rijder geen fiscale bijtelling.
Wat zijn de voordelen?
Je rijdt voor een vast en op het eerste gezicht laag bedrag in een nieuwe auto. Je hoeft je geen zorgen te maken over bijkomende kosten voor onderhoud, verzekeren en motorrijtuigenbelasting. Inderdaad, alleen nog de benzine.
Wat kost al dit gemak?
Voor een klein autootje, zo’n €200,- per maand.
Maar dat is niet het hele verhaal. Er zijn wel een aantal dingen die je vooraf even zou kunnen overdenken. De auto is niet van jou, maar je huurt de auto. Hoe korter de looptijd van het contract, hoe hoger de leaseprijs. Hoe meer kilometers je jaarlijks rijdt… hoe hoger de leaseprijs. Dus dat kleine autootje van ongeveer €200,- per maand, is gebaseerd op 5 jaar leasen en maximaal 5000 km/jaar. Doorgaans verrekent de leasemaatschappij ieder jaar de teveel gereden kilometers. Dat kan oplopen; het tarief ligt tussen de 6-13 cent per kilometer.
Aan het einde van de looptijd ben je klaar met betalen, maar sta je ook met lege handen. De auto gaat weer terug naar de eigenaar.
Hou ook rekening met de BKR-registratie. Een lease-contract wordt geregistreerd en heeft dus invloed op bijvoorbeeld de hoogte van een hypotheek die je wilt afsluiten.
Een rekenvoorbeeldje
We nemen twee autokopers: koper A least, koper B gebruikt eigen geld.
Koper A least een Peugeot 108 (een van de goedkoopste aanbiedingen die ik kon vinden).
Kosten: €200,- per maand, voor 5 jaar en 7.000km.
Koper B gebruikt voor zijn eerste koop zijn spaargeld en koopt voor €2900,- een ouder modelletje. Dat wordt dan een Peugeot 107 van 10 jaar oud met 130.000 km (belangstelling? gevonden via Autotrader 🙂 ).
Koper A is klaar: 5 jaar lang, €200,- per maand. Totale kosten: €12.000,-
Koper B betaalt verzekering €25,-, motorrijtuigenbelasting €20,- en reserveert voor onderhoud €25,- per maand.
Voor afschrijving, tegenvallers en om het voorbeeld vergelijkbaar te houden reserveert koper B nog maandelijks €130,- De totale kosten bedragen dan ook €200,- per maand.
5 jaar later..
Koper A heeft €12.000 uitgegeven, levert zijn auto in en kiest de nieuwe Peugeot 109 (?)
Koper B ruilt zijn auto in voor €1000,- (een Peugeotje van 15 jaar oud wordt nog verkocht voor €1250,- dus dat moet lukken). Hij heeft inmiddels €7800,- gespaard en koopt een andere occasion. In dit geval heeft hij geld om een 1 jaar oude auto te kopen voor bijna €9000,-. Hij kan waarschijnlijk hetzelfde type kopen als koper A; in dit geval een Peugeot 109 (die misschien over 4 jaar op de markt komt?).
Wanneer je nog een keer 5 jaar doorrekent mag het duidelijk zijn dat Koper B genoeg geld heeft gereserveerd om een nieuwe auto te kopen.
De Bijsluiter! Rekenvoorbeelden zijn altijd theoretische benaderingen. Dat geldt zeker voor mijn berekening. Wat ik alleen probeer duidelijk te maken, is dat een combinatie van geduld en sparen uiteindelijk goedkoper is, dan lenen of private lease. Ik weet ook wel dat 15 jaar oude Peugeots niet zo betrouwbaar zijn; koop dan een Toyota.
Advies
Ik geef geen adviezen. Het bovenstaande voorbeeld maakt wel duidelijk dat auto’s kopen met spaargeld goedkoper is dan lenen of leasen. En natuurlijk kunnen er goede persoonlijke redenen zijn om wel voor private lease te kiezen. Maar alleen kijkend naar de cijfertjes, is kopen met spaargeld uiteindelijk goedkoper.
Meer lezen?
Goed idee om deze optiesnaast elkaar te zetten. Maar er zitten een paar mijns inziens aannames in die in praktijk niet kloppen:
– u gaat ervan uit dat de 130 euro per maand
niet gebruikt worden. Met een 10 jaar oude auto zijn jaarlijkse reparaties meestal kostbaar. Die 300 per jaar is zeker onvoldoende. Denk eerder aan 1000 per jaar.
U heeft dan veel minder gespaard
– niet zelden ontstaan bij 10 jaar oude auto’s defecten, die dermate kostbaar zijn dat ze de marktwaarde overschrijden en dus in 1x afgeschreven moeten worden.
U bent dan veel duurder uit dan bij private lease.
Met een 10 jaar oude auto neem je
een groot risico. Het kan goed uitvallen maar zeker ook heel slecht.
Ja inderdaad, ik spreek uit ervaring 🙂
De kosten voor onderhoud aan oude auto’s kan inderdaad stevig oplopen. Maar dat is wel merk-afhankelijk. De wat minder spannende Aziatische merken, kosten beduidend minder in onderhoud. Dat is ook wel weer afhankelijk van de hoeveelheid kilometers die je rijdt. Net zoals lage lease tarieven gebaseerd zijn op weinig kilometers. De kans op groot/duur onderhoud is bij oudere auto’s natuurlijk groter. Inmiddels zijn er in Nederland veel eigenaren met ervaring, want de gemiddelde leeftijd van de auto’s in Nederland is 11 jaar.
Goede uiteenzetting! En wat gebeurt er als je besluit het aankoopbedrag te lenen? Ik denk dat dat voor veel mensen een realistischer scenario zou kunnen zijn.
Ik ben bang dat veel mensen niet kijken naar het prijskaartje maar dat ze graag een nieuwe auto willen… toch ben ik zelf blij dat mijn werk goed berijkbaar is met OV en we dus geen auto nodig hebben, dat scheelt pas veel en is een goede financiele beslissing 😉
Ik heb een Hyundia Getz uit 2004. Voor 4300 euro gekocht, vorig jaar de distributieriem vervangen en een stukje uitlaat en PK en beurt. Dit was 900 euro. APK en beurt dit jaar was 432. Ik heb nu 103000 km, restwaarde is ongeveer 2300 euro. Ik blijf deze auto rijden tot het onderhoud duurder is dan de restwaarde. Ik spaar nu 3000 euro per jaar voor een vervangende auto. En ik weet nog steeds niet of leasen beter is dan kopen. Ms als je zo lang mogelijk blijft rijden is het wel goedkoper? Wanneer ik met pensioen ga (over 14 jaar ongeveer) heb ik geen auto nodig. OV is prima maar rijdt niet vroeg genoeg naar mijn werk. Zo te lezen is een kleine auto leasen wel goedkoper. Mijn WA+ verzekering is 640 euro per jaar (3 schade vrije jaren, de rest allemaal buiten de EU).
Het blijft verschillend per situatie. Ik zou als ik u was gewoon 2 berekeningen in een overzichtje maken met de totale kosten van een reeks van 8 of 10 jaar, waarin u dus 2x heeft geleased en 2x een auto heeft gekocht. Tweedehands auto’s zijn tegenwoordig heel duur als je al een beetje voorkeuren hebt of een beetje kieskeurig bent qua stijl en vormgeving voor wat voor auto je wil. Dan vind je vaak zo een auto pas vanaf erg hoge prijzen tweedehands. Ook als je minder dan 10.000 km per jaar rijdt kan private lease voordeliger uitkomen. Wel even die berekeningen maken zodat je het zeker weet.
Ik heb dat idd gedaan, voor de 5 jaar dat ik nu deze auto heb, en dan wat het zou kosten als ik 5 jaar lang een lease had voor 200 p maand. Dit scheelde 100 euro. Over 5 jaar. Inc de reparaties en keuring ieder jaar. En ik heb nu nog iets restwaarde. Ik ga o zoek naar een nieuwere tweedehands auto voor rond de 7000 euro. Als ik die dan ook weer voor 5 of 6 jaar rijd, is het voordeliger zelfs met reservering reparaties, want mijn verzekering gaat ook ieder jaar iets naar beneden,
Er wordt ook gesproken over 7800 gespaard hoe dan reparatie en onderhoud over 5 jaar geen kosten en da t kan met een oude auto soms ook flink oplopen dus de berekening die er word gemaakt klopt niet en een peugot 108 luxe met bijna full option de een schuifdak bij 48 maanden met 10000 km per jaar betaal je nog geen 230 euro.
Klopt maar het zal uiteindelijk niet veel verschillen met koop. Soms is koop voordeliger, soms leasen. Ik zou in elk geval even de berekeningen maken voor beide scenario’s wat in uw situatie geldt voordat je de keuze maakt.
Beetje kort door de bocht dit verhaal, er zijn echt betere deals te vinden dan bovenstaande berekening, hiervoor moet je wel opzoek gaan naar een goeie deal, dit heb ik via sloopdecrisis.nl gevonden. Ik rij zelf een kia picanto (luxe uitvoering) a €196,00 per maand ex brandstof en mag 30.000 km per jaar rijden. Tevens mag ik mijn auto verhuren aan wie ik wil en daar zelfs geld/kilometervergoeding voor vragen!
Ik heb 3jaar geleden een fiat 500 geleased voor €189 met 10000km per jaar een 3jaar con tact. Ik heb de km verhoogd naar 20000km en kwam uit op €199. Als ik een auto lease ga ik er later natuurlijk niet 1 kopen. Dus wanneer het contract afloopt lever je je auto in en ruil ik die voor een ander. Uiteraard heb je ook de mogelijkheid om de auto die je hebt geleased over te nemen.
1. Ik rijd in nieuwe auto
2. Mijn spaargeld kan ik voor wat anders gebruiken
3. Vast bedrag per maand
Voor mij was de keuze makkelijk
Ga je voor een grotere auto (dat je meer als €350 maandelijks kost) is het een ander verhaal. Dan moet je indd wel even nadenken.
Prima artikel. Het is alleen inderdaad verschillend per geval. Ik die minder dan 10.000km per jaar rij, kom met een toevallig zeer voordelige private lease deal die ik zag en aan mijn wensen voldeed, steeds goedkoper uit de berekeningen dan het kopen van een jonggebruikte occasion om de 5 jaar die ook aan mijn wensen voldeed. Inclusief inruilwaarden meegerekend.
En ik zeg dat met name omdat de al beetje leuke occasions tegenwoordig echt peperduur zijn geworden als je ze vergelijkt met pakweg 10 jaar geleden. Er waren laatst ook meerdere artikels over. Anders kom je al gauw uit bij de schadeauto’s.
Dit stukje is natuurlijk appels met peren vergelijken. Het is een groot verschil of ik een spiksplinternieuwe auto rij of een die 10 jaar oud is. Als hij echt een eerlijke vergelijking had gemaakt dan had hij twee even oude auto’s vergeleken. Rekening houdend met afschrijving is lease gegarandeerd goedkoper.
Leuk artikel, zeer interessant, want ik vroeg me dus ook af wat nou goedkoper zou zijn. En laat ik dan precies ook voor de kleinste peugeot kiezen, dus perfect voorbeeld. Het is nu nog niet aan de orde, maar ik weet nu wel zeker dat ik gewoon voor een auto ga sparen en hem mooi zelf ga kopen! Ik wist niet dat je voor leasen ook geregistreerd werd, maar dat is goed om te weten (ik had me er ook nooit in verdiept, dus vandaar).
Er is nog een andere optie die ik mis: financial lease. Dan heb je de gemakken van leasen, plus aan het einde is de auto van jou (oftewel kopen ipv huren). Hoe kijk je hier tegenaan?
Ik ga dat eens uitzoeken voor je.
In deze berekening wordt volgens mij even voorbij gegaan aan het feit dat je eerst wel €2900 moet investeren. Ik zie dat bedrag nergens meer terug.
Beste Budgetman. Hoe komt de koper aan die 7.800 spaargeld na 5 jaar? Waarom de leaser niet?
Ik ben uitgegaan van vergelijkbare vaste lasten per maand. Beiden zijn €200 per maand kwijt aan hun auto. Koper A is dit bedrag kwijt aan leasen. Koper B houdt maandelijks €130 over. Dit is na 5 jaar opgelopen naar €7.800 (excl. 0,05% rente 🙂 )
Ah ik zie dat u die 130 uit die 200 reserveert voor o.a. tegenvallers. Maar na 5 jaar gebruikt u de gehele som van die reservering om de nieuwe auto te kopen. Overigens zie ik niet echt waar de eindconclusie vandaan komt omdat het na nogmaals 5 jaar gewoon weer op hetzelfde uitkomt. Koper spaart weer 130 per maand uit die 200 (wat me sterk lijkt) om weer 7.800 over te houden en een inruilwaarde van 1.000 voor een andere occasion van 9.000. Is dit echt beter dan de nieuwe lease auto? Volgens mij kunnen ze beide gewoon steeds weer de nieuwe peugeot 109, 110, 111 etc. rijden. Het voordeliger zijn wordt niet zo zeer aangetoond.
Ik ben zelf vanuit mijn situatie rijdend in een 10 jaar oude auto overgestapt naar private lease. Ik denk dat je de plank aardig misslaat. Ik heb alle statistieken consequent bijgehouden. Ik weet de aanschafwaarde en inruilwaarde van de auto (dus afschrijving per maand). Ik weet het onderhoud (kan ik ook via Autoweek nog controleren, zodat ik zeker weet dat ik geen uitschieter ben). Mijn conclusie is dat ik met de private lease 20€ per maand goedkoper uit ben in het segment bij kleine auto’s (C1). Dit is niet het geval bij mijn stationwagon, die is twintig euro duurder.
In dit vergelijk kan je het beste de auto verhelvergen met een occasion private lease. Dan heb je vaak een auto van een of twee jaar oud. Ik betaal 167 euro per maand voor een Citroën C1 op basis van 15.000 km. Hier kan een tweedehands auto niet tegen op. In mijn berekeningen heb ik niet eens meegenomen dat deze auto 1 op 21 rijdt ipv 1 op 16.
Voor de kleinste categorie auto’s kan het in sommige gevallen ongeveer even duur zijn om te leasen.
Duidelijke berekening die ik voor de laatste aankoop van mijn auto ook had gedaan.
Ik heb nu de derde tweede hands van 4 jaar oud, de vorige heb ik na 16 jaar verkocht omdat er nu echt dure reparaties aan zaten te komen.
Bij inruil 1000 euro terug gehad, terwijl ik ‘m 12 jaar geleden had gekocht voor 8000, voor de andere moest ik 6000 bijleggen, hopelijk gaat hij weer 16 jaar mee.
Wegenbelasting is en was 19 euro, verzekering 37,50, onderhoud 100, dus voor 160 p.mnd. 😉
Kunt u mij uitleggen hoe de “koper” na 5 jaar 7.800 euro heeft gespaard terwijl juist hij in 1 keer 12.000 heeft neergeteld? Misschien heb ik iets niet goed begrepen.
Ik zeg: liever gelast dan geleast!
Ik heb 15 jaar een Opel Astra gehad ,tweedehands gekocht toen deze 8 jaar oud was heb er met mijn beurten er bij totaal inclusief.2000 kwijt,had deze in de guldentijd gekocht voor 10.000 gulden ongeveer 4500 euro ,kreeg 1000 euro inruil terug gekregen een Opel terug gekocht bijbetaling 2200 euro er bij, heb ik toch goedkoop gereden
Dat is heel netjes! Het kopen en rijden van een tweedehands auto blijft de voordeligste manier van autorijden. Je moet wel een beetje geluk hebben met het onderhoud.
Alleen al dat je een BKR-registratie krijgt als je een lease-auto gaat rijden is voor mij voldoende reden om dit niet te willen. Nu wordt de maandelijkse betaling van de lease-auto gezien als een lening en heeft invloed op de hoogte van het hypotheekbedrag dat je kunt lenen. En die ‘lening’ blijft nog 5 jaar zichtbaar bij BKR, en telt mee voor de hoogte van je gewenste hypotheek, als je het lease-contract hebt beëindigd. Brrr, voor mij reden genoeg om dit niet te willen.
Grtjs, Astrid C.
Dat een lening nog 5 jaar zichtbaar is, nadat je die helemaal afgelost hebt is geen probleem. Als er in staat dat je steeds achterstanden had, kan dat wel problemen geven voor een nieuwe hypotheek bijvoorbeeld.
Als je bij Justlease een auto lease daar wordt geen BKR regestratie gedaan of naar gekeken ik lease al 6 jaar bij hun omdat mijn ex-vriendin mij financieel benadeeld heeft dan zou ik het niet kunnen bij de dealers wordt dat nl wel gedaan.
En Justlease was de eerste privatelease maatschappij in nederland en ook de grootste.
Lang niet iedere private lease maatschappij registreert bij het BKR. En ook niet iedere private lease maatschappij controleert of je al een BKR-registratie hebt. Lees hier precies hoe het zit: https://zekervangeld.nl/lenen/private-lease-met-of-zonder-bkr-registratie/
Beste Budgetman,
Ik ben het normaal altijd wel met je eens, maar volgens mij sla je nu de plank mis.
Nu vergelijk je appels met peren. Een oude auto met een nieuwe auto vergelijken kan niet.
Om nu 25 euro/mnd aan onderhoud te reserveren, is écht te weinig. Iedereen die wel eens een flinke reparatie voor de kiezen heeft gehad met een oude auto weet dat je zomaar 700 -1000 euro als reserve moet aanhouden.
Andere zaken: een nieuwe auto heeft hogere verzekering. Voor een oude zal je dat niet snel doen. WA of WA+. Maar als er wat is, kost het altijd geld…
Ook zal een nieuwe auto zuiniger rijden. Voor een auto in het A segment scheelt het niet veel. Maar kijk je naar het B of C segment, dan speelt dit zeker een rol wanneer je kilometers maakt.
Ik snap het punt wat je wilt maken. Maar het vergelijk is niet goed. In praktijk zal het verschil maximaal enkele tientjes per maand zijn. En als je mazzel hebt, 75 euro/maand.
Autorijden kost geld en wetende dat je alle risico’s en problemen voor kunt zijn, nemen veel mensen niet meer de gok voor een oude auto.
Marcel
Wanneer je een nieuwe auto met een gebruikt exemplaar vergelijkt, gaat de vergelijking altijd ergens mank. De berekening is ook vereenvoudigd. De reservering voor onderhoud van €25,- wordt op meerdere sites gebruikt, en is waarschijnlijk aan de lage kant (afhankelijk van merk en type occasion).
Het punt wat ik vooral wil maken, is dat gemak geld kost. Verder laat het rekensommetje zien dat wanneer je er de tijd voor neemt, je uiteindelijk goedkoper uit bent met het kopen van een auto.
Overigens laten berekeningen van o.a. de consumentenbond zien dat het kopen van een occasion en deze helemaal oprijden, nog steeds de goedkoopste manier is van autorijden. Maar dat is helemaal niet te vergelijken met het leasen van een nieuwe auto.
Had je dan niet gewoon de aanschaf van een nieuwe auto vs. Lease moeten aanhouden? Als je een punt wilt maken dat 2e hands goedkoper is had je ook gewoon het verschil kunnen laten zien tussen een nieuwe auto aanschaffen en een 2e hands auto. Dat een 10jaar oude Peugeot 107 goedkoper is dan een nieuwe variant leasen is nogal voor de hand liggend.
Het punt dat door de berekening wordt gemaakt is dat door de combinatie van sparen en kopen in laats van leasen, je goedkoper uit bent. Dat het kopen van een nieuwe auto met eigen geld goedkoper is dan leasen mag duidelijk zijn, anders valt er voor de leasemaatschappij niets te verdienen. Of het kopen van een auto met geleend geld ook goedkoper is dan leasen, betwijfel ik overigens.
“Dat het kopen van een nieuwe auto met eigen geld goedkoper is dan leasen mag duidelijk zijn”.
Dit klopt niet helemaal. Ik heb een vw up als leaseauto met een 2 jarig abonnement en 10k kilometers per jaar voor 166 euro per maand. Check even de restwaarde van zo’n auto na 2 jaar en je ziet direct dat het duurder is om een auto te kopen.
Toch maakt VW winst op mijn leasecontract. Hoe? Hoogstwaarschijnlijk omdat een vw up t.w.v. €11k misschien voor hun €8k kost om te maken. Al maken ze nul winst. Een vw meer op de markt betekent voor hun dat ze later meer vw onderdelen zullen verkopen of de auto zelf kunnen onderhouden.. waarmee ze wederom geld verdienen.
Je hebt gelijk. Voor de kleinste categorie auto’s kan leasen in bepaalde gevallen even duur, of net wat goedkoper zijn. Dit wordt ook veroorzaakt doordat kleine auto’s een hogere restwaarde houden dan andere categorieën.
Kosten voor onderhoud van een tien jaar oude auto zijn te laag, ik had zo’n auto en weet dat je er echt meer aan kwijt bent. Die van mij was zelfs nog jonger.
Het spaargeld wat je in de koopauto stopt kun je ook verrekenen met het leasebedrag. Dan krijg je een eerlijker vergelijk.
Het kan goedkoper dan leasen. Dat is een feit. Maar als je persee een nieuwe auto wil en je gaat dan vergelijken, (dus met 2 identieke auto`s en voorziening/onderhoud) dan denk ik dat het nog wel eens in het voordeel van de lease kan zijn, omdat zij vanuit schaalvoordelen kunnen werken.
Maar als je echt goedkoop wil ga je natuurlijk niet leasen.
Dat klopt. Wanneer je met een nieuwe auto wilt beginnen, dan is leasen in een aantal gevallen de goedkoopste optie. Hoewel de verschillen niet groot zijn. Ik vind het voornaamste bezwaar van leasen, dat er aan het eind van de looptijd niets is dat restwaarde heeft.
Geen restwaarde, maar je had ook geen aanschaf. Bij de berekening moet je ook afschrijving meenemen. Bij een 10 jaar oude auto valt dat mee, maar bij een (bijna) nieuwe auto tikt dat hard aan.