Nieuws is zelden echt objectief. We leven hier in een overwegend rijke westerse bubbel en de berichten in de media worden dan ook ingekleurd met een westers sausje. En zolang we ons daarvan bewust blijven is er niet veel aan de hand. Maar de laatste tijd zie ik op een aantal nieuwssites berichten verschijnen wat niets met nieuws, maar alles met reclame te maken heeft.
Nieuws, of reclame?
Misschien maak jij ook gebruik van een paar vaste Appjes om het nieuws te volgen. Ik check vaak NU.nl of de NOS even. En verder probeert praktisch iedere krant lezers te trekken door middel van een eigen app. Daar maak ik dan weer geen gebruik van, want zoveel nieuws is er ook weer niet.
Al die gratis services moeten natuurlijk wel worden betaald. En voor een deel gaat dat via reclame. Daar is op zich niets mis mee. Ik probeer zelf ook de kosten voor deze blog te betalen van wat reclame-inkomsten.
Maar bij de sommige nieuwsapps verschijnen berichten die niet altijd duidelijk te onderscheiden zijn van reclame. Pas halverwege het artikel wordt duidelijk dat het niet om een nieuwsbericht, maar om de promotie van een product of bedrijf gaat. En dat vind ik dan weer minder handig.
Bezoekers van nieuwssites, of apps, verwachten nieuwsberichten te vinden. Dat kan natuurlijk prima worden gecombineerd met een reclametekstje, zolang dit maar duidelijk staat aangegeven. Wat dat betreft zie ik wel onderscheid tussen bushokje reclame, een gesponsorde tekst om m’n blog of een reclametekst op NU.nl bijvoorbeeld. Als een van de grootste nieuwssites van NL zou je toch extra zorgvuldig moeten omgaan met de manier waarop je nieuws van reclame onderscheidt.
Dat kan heel eenvoudig door aan te geven dat het om een gesponsorde tekst gaat. Dat vinden adverteer bedrijven en opdrachtgevers voor dergelijke teksten niet altijd prettig. En voor een ‘gewone’ website of blog lijkt me dat oké. Maar als nieuwssite heb je toch meer een journalistieke verantwoordelijkheid. Daarom zou een banner of opmerking aan het begin van een tekst eigenlijk standaard moeten worden.
Cookies!
Zou de volgende stap in het reclameavontuur van de nieuwsapps en -sites zelfs ‘nieuws’ (reclame dus) op maat kunnen worden? Tijdens wat uitzoekwerk voor dit artikeltje las ik een bericht dat de Nederlandse nieuwssites tot de Europese koplopers behoren waar het gaat om het verzamelen van data van hun bezoekers. En grote hoeveelheden data kan ongemakkelijke mogelijkheden creëren. Toch maar eens wat kritischer worden als het gaat om het accepteren van cookies van nieuws websites.
Wil je meer lezen?