10 tips bij het vergelijken van telefoonabonnementen

Nu de grote merken hun nieuwste toestellen hebben gelanceerd, komen verschillende providers met nieuwe aanbiedingen. In het verleden was het bijna standaard dat je aan het einde van je contract overstapte naar een nieuw abonnement met een nieuw toestel. Er is echter nogal wat veranderd. Waar moet je op letten wanneer je telefoonabonnementen gaat vergelijken? Hier volgen 10 tips die je op weg helpen.

10 tips bij het vergelijken van telefoonabonnementen; debudgetman.nl; vergelijken

 

Wat is er veranderd?

In het verleden waren smartphones lang niet zo krachtig als nu. Ook het werkgeheugen en de opslagruimte waren beperkt. Een telefoon ging in praktijk niet langer mee dan 2 jaar. Daarna werd het toestel zo traag dat het eigenlijk niet meer werkbaar was. Dat is echt verleden tijd. De huidige smartphones zijn zo krachtig dat deze gemakkelijk langer dan drie jaar meegaan, bij normaal gebruik uiteraard.

Ook is de manier waarop je voor je toestel betaald is veranderd. In het verleden betaalde je het toestel in maandelijkse termijnen die bij je abonnementskosten werden opgeteld. Het was eigenlijk gewoon een lening. En zo wordt dit tegenwoordig ook bezien en behandeld. Of je het leuk vindt, of niet, wanneer je een smartphone bij je abonnement neemt, dan zit je in veel gevallen ook vast aan een lening. Compleet met BKR-registratie. Dit kan gevolgen hebben voor andere financiële plannen die je hebt.

Voor velen zijn dit goede redenen om de aanschaf van een smartphone los te koppelen van het uitkiezen van een abonnement.

 

 

Tips bij het vergelijken van telefoonabonnementen

Tip 1: Weet wat je wilt

Bel je eindeloos, of ben je meer van het appen en series kijken? Met andere woorden, waar gebruik je je smartphone meestal voor? Wanneer je (heel) veel belt, dan kan een abonnement met onbeperkt bellen een goede keuze zijn. Ben je alleen tevreden met het allersnelste internet? Kies dan voor een van de grote providers en neem een 4G-abonnement.

 

Tip 2: Check je huidige verbruik bij je telefoonaanbieder

Je huidige verbruik wordt maandelijks keurig bijgehouden door je huidige telecomaanbieder. Doe je voordeel met die informatie. En er is meer:

Veel huishoudens hebben de vaste telefoon inmiddels opgedoekt en zijn alleen nog mobiel bereikbaar. Wanneer je dit ook overweegt (levert altijd een blijvende besparing op!), kijk dan ook even naar je belgedrag via de vaste lijn. Ook dit wordt keurig bijgehouden door Ziggo of de vrienden van KPN…

Wanneer je veel belt is het handig om ongeveer te weten hoeveel je belt.

 

Tip 3: Denk even na over de contractduur

De meeste telefoonabonnementen kennen een contractduur van 1 of 2 jaar. Een enkele aanbieder werkt met de mogelijkheid om maandelijks op te zeggen. Over het algemeen geldt dat de maandelijkse kosten voor een 2-jarig abonnement iets lager zijn. Maar in de afgelopen jaren zijn de kosten voor mobiel bellen/internetten sterk gedaald. Het is dus niet altijd voordelig om een 2-jarig abonnement af te sluiten. Soms ben je voordeliger uit om na een jaar opnieuw een abonnement af te sluiten.

 

Tip 4: Zorg dat je op tijd overstapt

Laat je contract nooit verlopen. Bijna alle aanbieders spreken van ‘actietarieven’ en na afloop van het contract dan gaan je maandelijkse kosten (fors) omhoog. Wees er dus op tijd bij. Je aanbieder zal je tegen het eind van de looptijd van je contract een aanbieding doen. Dat is een goed moment voor de volgende tip.

 

Tip 5: Ga nooit direct akkoord met het voorstel van je huidige telecomaanbieder

Een paar maanden voordat je contract afloopt stuurt je provider een voorstel voor een nieuw contract. Bezie dit als een uitnodiging om je bel-/internetgebruik te bekijken, andere aanbiedingen te bekijken maar accepteer niet zomaar de toegestuurde aanbieding. Er is misschien meer voor minder te krijgen.

 

Tip 6: Kies een bundel die groot genoeg is

Wanneer je niet kiest voor een abonnement met onbeperkt bellen, zorg dan dat je een bundel neemt die groot genoeg is. Buiten de bundel bellen, omdat je minuten op zijn, zorgt voor hoge extra kosten.

 

Tip 7: Wordt het sim-only of een abonnement met toestel?

Doordat de huidige smartphones erg krachtig zijn, kan zo’n toestel gemakkelijk wat langer mee. Is jouw telefoon nog prima? Een sim-only abonnement is dan veruit de voordeligste optie.

 

Tip 8: Maak gebruik van enkele vergelijkingssites

De keuze uit telefoonabonnementen en providers is enorm groot. Voorkom keuzestress en maak gebruik van een van de vele vergelijkingssites. Ik maak zelf gebruik van de volgende twee sites: Bellen.com of Belsimpel.nl

 

Tip 9: Zoek naar tijdelijke aanbiedingen

Heb je een toestel met abonnement nodig? Zoek dan goed naar tijdelijke aanbiedingen. Wanneer de grote merken hun nieuwe vlaggenschip hebben gepresenteerd, dan volgen daarna vaak aanbiedingen met het vlaggenschip van vorig jaar…  Meteen nog maar een tip erbij: het model van vorig jaar is vaak goed/snel genoeg en in ieder geval veel goedkoper.

 

Tip 10: Bel via internet

Via verschillende apps zijn je contacten via internet te bereiken. Hierbij kun je denken aan (video)bellen via Whatsapp, Facebook messenger of Google hangout. Het kost natuurlijk wel data, tenzij je via wifi belt.

 

Heb jij nog tips die je wilt delen?

 

 

Lees ook:

10 tips bij het vergelijken van telefoonabonnementen

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: