De elektrische auto lijkt niet aan te slepen. Het leek er zelfs even op dat leaserijders vanaf 2025 alleen nog maar elektrisch mogen rijden, maar dat voorstel is toch weer van de baan. De ontwikkeling van EV (Electric Vehicle) is niet meer te stoppen. Wij rijden nu nog een ouderwetse benzinebak, maar dit zou weleens de laatste kunnen zijn. Nadenkend over de aanschaf van een elektrische auto, zijn er verschillende argumenten die ik afweeg voordat ik definitief de sprong waag naar een ‘groenere’ auto. Hieronder volgen mijn persoonlijke overwegingen; misschien dat het jou ook op weg helpt.
Opladen
Als eerste is het opladen voor mij belangrijk. Omdat het bereik van een elektrische auto beperkt is, moet ik vaker een beroep doen op het oplaadnetwerk. De beschikbaarheid van laadpalen in mijn omgeving is nogal beperkt en we hebben veel buren die al elektrisch rijden. Gelukkig zie ik dat het aantal publieke laadpalen steeds groter wordt. En er zijn verschillende handige apps en websites beschikbaar die me kunnen helpen bij het vinden van laadpunten in de buurt. Die laadpalen zijn ook in verschillende uitvoeringen beschikbaar. Van een e flux charging station (dat is een snelle laadpaal met zonnepanelen) tot langzame druppelladers waar je een overnachting bij mag boeken.
Maar ik moet ook rekening houden met mijn eigen situatie. Als ik geen laadpaal in de buurt heb of regelmatig lange afstanden afleg, zou het misschien verstandig zijn om een eigen laadpaal thuis te overwegen. Thuisladen biedt namelijk veel gemak en flexibiliteit. Er zijn verschillende soorten laadpalen voor thuisgebruik die ik kan overwegen. Allereerst is er het verschil tussen type 1 en type 2; dat is een stekker met een 5-pins aansluiting (type 1) of een 7-pins aansluiting (type 2). Deze keuze maakt de autofabrikant. Type 2 is de standaard in Europa en komt dus ook het meeste voor.
Vervolgens is er nog keuze in de capaciteit van de lader. Afhankelijk van de elektrische installatie thuis kan een één fase- of drie fase lader worden geplaatst. Beiden laden de accu, alleen het tempo verschilt nogal.
Bij ons thuis past eventueel een drie fase lader.
Bereik
Daarnaast is het rijbereik een cruciale factor voor mij. Ik heb gekeken naar het rijbereik van moderne elektrische auto’s en ben blij te zien dat de meeste voldoende bereik hebben om aan mijn dagelijkse behoeften te voldoen. Maar ik wil ook rekening houden met onze autovakanties en bepalen of het rijbereik van de auto geschikt is voor zowel de dagelijkse ritten als de langere reizen die we af en toe maken.
De ontwikkelingen gaan snel. Ik verwacht dan ook dat het bereik van elektrische auto’s de komende jaren zal blijven toenemen.
De kosten
Uiteraard zijn kosten ook een belangrijke overweging. Hoewel de aanschafprijs van een elektrische auto vaak hoger is dan die van een vergelijkbare brandstofauto, kijk ik ook naar het verbruik. Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan benzine. Op termijn reken ik op lagere gebruikskosten.
Op dit moment zijn elektrische auto’s vrijgesteld van wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting). Dat verandert in de komende jaren. Vanaf 2025 zijn elektrische auto’s gelijk belast dan benzine auto’s, terwijl ze vanwege het accupakket wel veel zwaarder zijn. Maar dit plan kan weleens worden vervangen door het rekeningrijden. Kortom, wat een auto aan belasting kost verschilt per jaar.
Het milieu
Een belangrijke motivatie voor mij om over te stappen op een elektrische auto zijn de milieueffecten. Ik ben me ervan bewust dat elektrische auto’s geen uitlaatgassen uitstoten, wat bijdraagt aan een schoner milieu en gezondere leefomgeving. Door over te stappen op elektrisch rijden, lever ik een bijdrage aan de vermindering van CO2-uitstoot en het bestrijden van klimaatverandering. Het is waar dat de productie van een elektrische auto belastend is voor het milieu, maar over de hele levensduur stoot een EV toch minimaal 35% minder CO2 uit (bron: ANWB).
Keuzes
Terwijl ik al deze afwegingen maak, realiseer ik me dat de elektrische auto blijft ontwikkelen en verbeteren. Het oplaadnetwerk groeit dagelijks en het rijbereik van elektrische auto’s wordt steeds groter. Met elke nieuwe ontwikkeling wordt elektrisch rijden aantrekkelijker en gemakkelijker. De elektrische auto zijn absoluut een stap op weg naar een schonere en groenere toekomst. Er valt veel te kiezen en we staan nog maar aan het begin.
Overweeg jij om elektrisch te gaan rijden?
Wil je meer lezen?
wij zijn nog in dubio , hebben al wel een 3 fase aansluiting laten aanleggen voor het geval dat. we willen alleen even afwachten wat het rekening rijden gaat doen. We hebben inmiddels al zoveel gedaan voor het milieu dat ik dit even wil afwachten. ik rij per dag 50 km , opladen overdag gaat alleen in het weekend . de optie is dat ik 1 dag minder gaat werken (in het midden van de week ) zodat we de auto kunnen opladen. bijkomstigheid ik gebruik de auto alleen voor mijn werk. we hebben nog een 2e auto maar die is eigenlijk alleen voor vakantie en liefhebberij 😉
Wij hebben juist voor het pendelen (circa 150-175km per dag) en bezoek van de familie aan mijn kant gekozen voor een EV, ondanks gemiddeld 3500/4000km per maand – een Kia E-Soul 64KwH. Rijden nu zo’n 14 maanden en ik wil niets anders meer.
In de winter een realistische range van 400-420km en in de zomer gerust tot 560km waarmee wij tussen Brussel en door heel NL prima mee weg kunnen, weliswaar is thuis opladen een fijne bijkomstigheid. Onze portomonee is echter nog blijer!
Van gemiddeld 375 EUR per maand aan benzine, nu slechts 110/150 EUR per maand aan electriciteit, onderhoudskosten van gemiddeld 400 EUR per beurt naar 80-150 EUR per beurt telt ook op uiteraard.
Ondanks de hogere aanschaf raad ik het iedereen aan, als je het geld kan missen/hebt liggen, zeker doen en binnen een jaar heb je een groot deel van de ‘hogere aanschaf’ al terug verdient, en het rijd zo lekker!
Nee, ik overweeg het niet: ik doe het al jaren. Eerst in een Renault Zoë en inmiddels al een 14 maanden in een E-208 met 3-fase boordlader.
Uiteraard heb ik dan ook een 3-fase lader thuis. Ik rij er maximaal 365km mee, maar dan heb ik écht mijn best gedaan. Normaal is rond de 280-300. Vrijwel altijd op Eco-stand, met de B ipv. D.
Als ik geen eigen laadpaal zou hebben was de lol er snel vanaf. Ik rij heel veel kilometers en laadt de auto vrijwel elke dag op. We passen met zijn vijven in de auto, maar gaan met de andere auto op vakantie ivm. de caravan.
De voordelen zijn legio: ik kan meer eigen stroom verbruiken, maar ook gebruik maken van lage energietarieven (dynamisch contract). Maar het maakt ook minder geluid en het stinkt niet.
Klinkt alsof je er al een keer goed over hebt nagedacht 😉
Ik rij al elektrisch, in een Peugeot E208. Opgeladen geeft ie een actieradius weer van 328km, maar dan moet ik wel heel netjes rijden. Stadsverkeer en snelwegen hebben hun invloed. Ik rij nagenoeg altijd in eco-stand, dan is ie nog steeds heel snel en comfortabel. Ik rij deze nu 15 maanden. Hij is ruim 2 jaar oud. Nieuw was dit type (GT) toen niet meer leverbaar binnen 9 maanden, daarom kocht ik een occasion.
Wij hebben een 3-fasen laadpaal op eigen terrein. Echter, mijn auto heeft een 1-fase-aansluiting, dus die laadt iets minder snel. Mijn man rijdt een iX3, die laadt sneller. Overigens heb ik wel met een nacht weer een volle batterij. Langs de weg met een snellader gaat het supersnel, dus als het nodig is, kun je prima snel weer op weg zijn. Binnen een half uur had ik 75% batterij gevuld.
Het vereist iets meer planning als je onverwachte ritten maakt. Ik heb heel voorspelbare werkdagen en -verkeer, dus ik kan er prima op anticiperen.
So far bevalt het prima eigenlijk. Maar het is geen kattenpis qua aanschaf.
Ja het aanschaffen blijft even slikken. Voor de meeste ritten is de accucapaciteit dus voldoende. Bedankt voor het delen van je ervaring