Nou, om maar direct met de deur in huis te vallen: we hebben ons huis verkocht. En daarmee zijn onze buitenlandplannen in een klap een heel stuk dichterbij gekomen.
Van alle berichten over de huizenmarkt: dalende prijzen, minder belangstelling en dergelijke, hebben we eigenlijk helemaal niets gemerkt. Nu ons huis verkocht is, wordt het ook tijd om de verdere plannen voor te bereiden.
Onze emigratieplannen in het kort
Onze internationale verhuisplannen zijn op papier vrij overzichtelijk. Hier alles verkopen, inpakken en de overwaarde gebruiken om ergens anders iets nieuws te beginnen. Dat ergens anders is inmiddels duidelijk: we vertrekken naar Bolivia. Afgelopen zomer hebben we kennis gemaakt met het land, haar inwoners en de mogelijkheden onderzocht om er permanent te wonen.
Wil je meer details weten over onze plannen? Lees dan verder in dit artikel.
Voorbereidingen voor de verkoop
Een belangrijk onderdeel van de verhuizing is een succesvolle verkoop van ons huis en wel voor de juiste prijs. In deze tijd van woningtekort krijg je praktisch ieder huis wel verkocht. Maar omdat de verkoop een stevige invloed heeft op onze toekomstige financiën, moest het huis voor een goede prijs op de markt komen. En dat betekende dat we na thuiskomst van onze zomervakantie, stevig aan de slag zijn gegaan.
Uiteraard waren er nog de nodige en onvermijdelijke plintjes die moesten worden gezet. Maar na 12 jaar met 5 man in een huis te hebben gewoond, was er ook weer wat schilderwerk te doen. Een van m’n hobby’s…
Vlak voor de zomervakantie hebben we nog wat groot onderhoud laten uitvoeren aan ons 100 jaar oude rijtjeshuis. Er moest een deel van de staalconstructie van ons balkon worden vervangen. En ik was helemaal klaar met het jaarlijks schilderen van het balkonhekje. Daar hebben we een metalen hekje voor laten plaatsen met een nette, witte poedercoating. Daar heeft de nieuwe eigenaar nu dus mooi voordeel van.
Makelaar, of zelf doen?
Tegen mijn gewoonte in, hebben we toch gekozen om de verkoop door een makelaar te laten begeleiden.
We zagen het niet zo zitten om de rondleidingen zelf te doen, ook omdat de voorbereidingen voor onze emigratie ook de nodige tijd kosten. Wij hebben gekozen voor een klein kantoor en ik moet zeggen dat een courtage van 1% ook wel meehielp bij het nemen van die beslissing.
De verkoop is heel vlot verlopen: op vrijdagochtend op Funda, en de week erna op maandag, woensdag en vrijdag afspraken voor bezichtigingen. Uiteindelijk zijn de eerste kijkers op maandag wat tegen elkaar op gaan bieden en hebben we de bezichtigingen van vrijdag maar afgebeld.
Binnen een week was het voorlopig koopcontract getekend met een verkoopprijs van 6% boven de vraagprijs. We zijn er blij mee.
Hoe nu verder?
En nu krijgen we het druk.
Omdat we in tegenstelling met onze vorige buitenlandplannen, geen container met spullen verschepen is het de bedoeling om in korte tijd onze inboedel te verkopen. Inmiddels ben ik via Marktplaats op jacht naar grote koffers, waar we er twee per persoon van meenemen. Ik denk dat ik een taxibusje bestel wanneer we eenmaal vertrekken..
De financiën voorbereiden
Voor de financiële kant van het verhaal, gaan we ook het een en ander voorbereiden. Onze huidige bank (ING) blijkt alleen op papier soepel om te gaan met in het buitenland wonende Nederlanders. En het lijkt me niet zo’n geruststellend idee wanneer ik aan de andere kant van de aardbol ineens niet meer bij m’n centen kan.
Na wat rondkijken is de keuze gevallen op de SNS bank. Binnenkort eens kijken of de overstapservice van Nederlandse banken echt zo goed werkt.
De overwaarde van ons huis zetten we voor een deel op een paar buitenlandse spaarrekeningen.
Maar over de verdere financiële plannen schrijf ik nog wel een keer een artikeltje.
Nu ons huis verkocht is, eerst maar even onze spullen uitzoeken en wat dingen op Marktplaats zetten.
Heb jij ervaring met verhuizen naar het buitenland?
Wil je meer lezen?