Een eigen bedrijf starten: praktische zaken regelen3 min read

De voorbereidingen voor ons vertrek naar het buitenland worden steeds concreter. Ik ben ook de mogelijkheden aan het onderzoeken om via internet aan het werk te gaan als zelfstandige. Dat is met een beetje toeval op mijn pad gekomen. Inmiddels zijn de eerste gesprekken gevoerd met een interim- en projectbureau. We bekijken gezamenlijk welke projectopdrachten geschikt zijn om via internet te realiseren. Maar bij het starten van een eigen bedrijf zijn er ook heel wat praktische zaken te regelen. Van bedrijfsnaam tot briefpapier.

Eigen bedrijf starten: praktische zaken #ondernemen #briefpapier #DeBudgetman

De officiële start van een eigen bedrijf begint natuurlijk met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Ook het inrichten van je financiële administratie hoort daarbij. Wil je hier wat meer over weten? Lees dan dit artikel.

Bedrijfsnaam en logo

Bij inschrijving in de Kamer van Koophandel moet je een bedrijfsnaam opgeven. Veel starters kiezen er voor om de eigen naam te gebruiken. En dat is op zich prima. Maar een bedrijfsnaam waarmee direct duidelijk wordt wat jouw bedrijf doet, geeft je een simpele voorsprong op je concurrenten. Zo koop je bij Hans & Frietje geen bril, maar wel patat.. En wanneer je Pieter de Jong heet en jezelf omschrijft als creatieve tekstschrijver, dan wil je vast met iets beters komen dan je eigen naam. Het is overigens goed om te weten dat je bij de KvK je bedrijfsnaam altijd mag wijzigen.

Een logo is een mooie aanvulling bij een goedgekozen bedrijfsnaam. Je kunt een logo laten ontwerpen, maar er is tegenwoordig veel gratis software beschikbaar waarmee je zelf een professioneel resultaat bereikt. Zo maak ik voor de opmaak van mijn afbeeldingen graag gebruik van Canva. Hierin zijn allerlei documenten, achtergronden en logo’s te ontwerpen. Er zijn talloze (gratis) sjablonen beschikbaar zodat je niet alles zelf hoeft te bedenken.

Visitekaartjes en briefpapier?

Tegenwoordig gaat bijna alle correspondentie digitaal. Toch is dat nog geen reden om niet voor papier te kiezen. Een papieren visitekaartje is nog steeds een beetje standaard. En wanneer je als startend bedrijf komt aanzetten met zelf geknipte kaartjes uit je eigen inkjet-printer, dan komt dat wat amateuristisch over. Onnodig, want de kosten voor drukwerk liggen echt heel laag. Visitekaartjes zijn er al voor minder dan 20 Euro per 100 stuks.

Hetzelfde geldt voor briefpapier drukken. De meeste zakelijke correspondentie verloopt echt wel via de mail, maar offertes en facturen worden ook nog steeds op papier uitgegeven. En hier geldt weer: vanwege de lage kosten voor drukwerk is het verkeerde zuinigheid om hierop te besparen. 500 vel in kleur bedrukt kost ongeveer 25 euro. In dit geval vind ik goedkoop geen duurkoop, omdat je met briefpapier en een visitekaartje een goede eerste indruk maakt.

Zakelijke bankrekening

Tenslotte is het verstandig om vanaf de start van je eigen bedrijf een zakelijke bankrekening te openen. Zo houd je vanaf het begin je zakelijke en privé-uitgaven gescheiden. Dat maakt het boekhouden eenvoudig zelf te doen. Een zakelijke bankrekening kan zelfs gratis worden geopend. N26 biedt je de mogelijkheid om de rekening gratis te gebruiken voor zakelijk gebruik. Wil je eerst meer lezen over deze nieuwe internetbank? Lees dan dit artikel.

Meer lezen?

6 gedachten over “Een eigen bedrijf starten: praktische zaken regelen<span class="wtr-time-wrap after-title"><span class="wtr-time-number">3</span> min read</span>”

  1. Ik ben het eens met Truus dat briefpapier overbodig is. Ik zou online boekhoud software aanraden, zoals Moneybird. Hiermee kun je facturen en offertes sturen en ze ook nog leuk opmaken, net als je van plan was voor het briefpapier 🙂

    • Het verschilt per sector denk ik. In mijn zakelijke contacten kom ik toch nog veel papieren offertes en correspondentie tegen. Als blogger gaat alles digitaal. Moneybird ken ik niet, maar ik zie wel dat er veel goede en voordelige boekhoudpakketten op de markt zijn die ook voor een startende ondernemer het overwegen waard zijn.

  2. Mogelijk verschilt dit per branche, maar facturen op briefpapier heb ik nog nooit verstuurd. Wel heb ook ik papieren visitekaartjes, die zijn toch wel heel erg handig is mijn ervaring. Ik mis in jouw opsomming een website, als potentiele opdrachtgevers jouw googlen is het heel fijn als ze iets kunnen vinden! Heb je ook een bedrijfsplan gemaakt? Heb ik wel gedaan. Werkelijk niets is er van uitgekomen, maar het was wel een hele goede oefening om focus te vinden.
    En een handige tip: een bankrekening van een andere bank voor jouw bedrijf dan die voor de privé rekening zorgt ervoor dat je nog beter de administratie gescheiden houdt! Ik vind dat heel erg fijn werken! Nooit vergissen in pinpasje, duidelijke scheiding tussen internetbankieren etc.

    • Bedankt voor je aanvullende tips. Deze lijst is ook zeker nog niet compleet. Over het maken van een goede website of een bedrijfsplan moet ik nog een keer een artikeltje schrijven. Die horen er echt bij.

Laat hier je reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: